Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Ce este empatia si cum o putem exersa

Gabriel Dinu
empatie1

Empatia presupune abilitatea de a înțelege si conștientiza emoțiile, gândurile, comportamentele si experiențele altor persoane, fără ca acestea sa fie descrise explicit si detaliat. In acest fel, empatia ne ajuta sa cunoaștem si sa apreciem mai mult nevoile celorlalti oameni, prespectiva lor asupra lumii si modul lor de a intelege si de a interactiona cu contextul in care sunt.

Nu avem cum sa traim experientele celorlalti la fel cum le traiesc ei, insa putem sa ajungem la o imagine extrem de apropiata si facem asta prin a ne flexibiliza asteptarile, a inlatura ideile noastre preconcepute si a alege sa intelegem opiniile, gandurile, nevoile si nemultumirile oamenilor de langa noi. Aceasta abilitate nu presupune sa simtim ceea ce simte celalalt sau sa fim de acord cu ceea ce spune sau cu modul in care se comporta, ci mai degraba sa intelegem si sa respectam ideile, parerile, gandurile, emotiile pe care cealalta persoana le are.

Empatia implica mai multe componente. Empatia emotionala sau afectiva se refera la senzatiile, starile si emotiile pe care le avem in contact cu ceilalti si poate include oglindirea celuilalt sau contagiunea. De asemenea, putem avea a reactie viscerala atunci cand vedem ca cineva simte durere sau este in suferinta. Empatia cognitiva presupune abilitatea de a identifica si intelege procesul de gandire si emotiile celuilalt intr-un mod rational. O alta componenta este reglarea emotiilor. Ea presupune diferentierea intre propriile emotii si emotiile celorlati si abilitatea de a ne regla emotiile, de a le gestiona si controla atunci cand ele se manifesta.

De ce este empatia importanta?

Creierul nostru s-a dezvoltat in asa fel incat sa aiba aceasta abilitate pentru ca noi sa ne putem adapta cat mai bine in contexte diferite, mai ales in cele sociale. Aceasta abilitate are radacini in creierele si corpurile noastre si ea a fost descoperita in diferite forme si la animale, de exemplu in cazul cainilor sau soarecilor.

Este normal si necesar sa ne putem conecta emotional cu ceilalti, mai ales cu oamenii apropiati noua. Mai mult, oferirea si primirea empatiei este un proces esential pentru relatiile noaste. Dorinta noastra de a fi auziti, ascultati si intelesi intr-un mod profund, nu va disparea niciodata.

Simtind empatie putem sa reactionam intr-un mod potrivit sau util in functie de situatia in care suntem, iar un nivel mai ridicat de empatie duce la mai multe comportamente de ajutare a celorlalti.

Empatia sta la baza intelegerii experientelor celorlalti si a conexiunii dintre propria persoana si cei din jur. Atunci cand aplicam empatia putem ajunge sa avem relatii mai profunde cu ceilalti, sa reusim sa impartasim idei si sa schimbam informatii intr-un mod asertiv si functional.

Cum poti exersa empatia?

Empatia nu este o stare sau o emotie, ci o abilitate care pentru unii oamenii se manifesta natural si care poate fi imbunatatita daca ne dorim acest lucru.

• Incearca sa vezi contextul din perspectiva celuilalt
Cand vei face acest lucru vei realiza cel mai probabil ca celalalt nu intentioneaza sa fie rau, incapatanat, nepoliticos sau incapabil (etichete care poate au aparut initial in mintea ta), cei doar gandeste, se simte si actioneaza in acest moment in baza cunostiintelor si experientelor pe care le are.

• Valideaza modul in care celalalt vede situatia
Odata ce intelegi de ce celalalt crede ce crede, ia acest lucru in considerare, incearca sa il accepti si sa transmiti asta. Acceptarea nu inseamna ca esti de acord cu modul in care cealalta persoana gandeste sau se comporta, ci doar ca intelegi ca oamenii pot avea opinii diferite de ale tale si ca pentru ei pot exista motive sau explicatii importante care sustin aceste opinii.

• Evalueaza-ti atitudinea
Prioritatea ta este sa ai dreptate, sa demostrezi cat de informat esti, sa castigi argumentul sau sa se finalizeze discutia dupa cum vrei tu? Sau prioritatea ta este sa gasesti o solutie sau o modalitate de ajutor, sa imbunatatesti aceasta relatie si sa il poti accepta pe celalalt? Daca suntem deschisi si flexibili ne va fi mult mai usor sa aplicam empatia.

• Asculta activ
Incearca sa descifrezi mesajul pe care celalalt vrea sa il transmita. Ce spune cealalta persoana? Ce tonalitate a vocii foloseste? Ce face cealalta persoana in timp ce vorbeste si care este postura corpului? Ti se pare ca celalalt inceaca sa iti transmita ceva important? Ce crezi ca ii trece prin minte celeilalte persoane? Ce ti se pare ca simte?

• Evalueaza-ti propriile emotii
Uneori cand suntem empatici, putem ramane prinsi in intepretarea pe care o avem despre ce i se intampla celuilat sau blocati de emotiile pe care le simtim in acele momente. Este important sa ne luam o pauza, sa ne incetinim gandurile si sa incercam sa revenim la conversatie. Un alt lucru de care este bine sa tii cont este sa incerci nu faci presupuneri legate de cum se simte celalalt, ci sa verifici cu cealalta persoana daca ai interpretat corect si apoi sa iti oferi ajutorul.

• Practica empatia
Incercand sa aplici aceste lucruri iti va fi mult mai usor sa ii intelegi mai bine pe ceilalti. Cei din jur te vor percepe ca fiind mai cald si deschis si vei reusi sa iti cresti curiozitatea legat de modul in care ceilalti gandesc si se simt. Este important sa reusim sa vedem lumea dintr-o varietate de perspective si putem aplica acest proces in orice situatie.

Este esential sa aplicam si sa exersam empatia asupra propriei persoane si acest lucru ne va ajuta sa fim si mai prezenti in relatiile noastre si sa putem empatiza mai usor cu cei din jur.

Daca te confrunti cu o problema psihologica te asteptam cu drag la noi. Daca nu poti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Roxana Petrus
0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

O zi proasta? Intoarce foaia!

turn-the-page

De ce amanam sa mergem la psiholog?

Therapy-myths-busted-photo-2

Cum facem fata dezamagirilor

disappointment

Nu am chef de nimic

Poza motivatie
maxresdefault

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.