Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum gestionam stresul?

Gabriel Dinu
stress-management-1 (1)

Cu siguranta fiecare dintre noi ne simtim stresati din cand in cand. Stresul reprezinta starea de a fi sub presiune, iar aceasta presiune poate proveni din diferite aspecte ale vietii noastre de zi cu zi, de exemplu: un volum mare de lucru la locul de munca, o perioada de tranzitie sau o schimbare, un conflict cu o persoana apropiata, dificultati financiare, probleme de sanatate.

Fiecare dintre noi reactioneaza diferit la aceste presiuni. In aceste situatii, in mintea si corpul tau se poate declansa raspunsul de stres care vine odata cu eliberarea anumitor hormoni cum este adrenalina si cortizolul si care ne pregatesc corpul sa lupte sau sa fuga. Pe termen scurt, acesti hormoni ne ajuta sa ne adaptam situatiilor dificile prin care trecem, sa ne mobilizam pentru actiune, sa gasim resurse in situatia in care suntem. Stresul cronic, insa, poate avea consecinte negative asupra sanatatii noastre fizice si psihice.

Uneori ni se poate parea ca suntem blocati in fata stresului si ca nu putem face nimic. Nu vor exista niciodata mai multe ore intr-o zi, iar responsabilitatile legate de munca si de familie pot sa fie foarte solicitante. Managementul stresului presupune sa ne asumam responsabilitatea pentru ceea ce se intampla in viata noastra: ganduri, emotii si modul in care gestionam problemele si activatorii aparuti. Oricat de stresante pot parea anumite evenimente, exista tot timpul modalitati prin care sa ne simtim mai putin stresati si sa ne adaptam mai bine la ceea ce ni se intampla.

Gestionarea eficienta a stresului ne ajuta sa fim mai fericiti, mai sanatosi si mai productivi, iar scopul final este sa avem o viata echilibrata cu mai mult timp si energie pentru relatiile noastre, munca si relaxare, dar si sa facem fata mai bine presiunii si provocarilor care apar pe parcurs.

Cum gestionam stresul?

• Identifica potentialii factori de stres

Este important sa iti dai seama care sunt activatorii tai. Lucrezi prea mult? Nu ai timp sa faci activitati placute sau sa te relaxezi? Amani lucrurile pana in ultimul moment? Eviti sa te confrunti cu problemele din prezent? Te simti blocat? Iti planifici foarte multe lucruri dar simti ca nu esti eficient sau productiv?

Daca iti este greu sa iti dai seama care sunt sursele tale de stres, poti incerca sa iti faci un jurnal in care sa analizezi care sunt evenimentele din viata ta care iti provoaca disconfort. Te poti ghida dupa urmatoarele intrebari: ce cauzeaza stresul tau acum? Cum te simti fizic si emotional? Ce comportamente ai facut?

• Adapteaza-te la factorii de stres

Facem acest lucru prin schimbarea modului nostru de gandire si asteptarilor pe care le avem cu privire la situatiile prin care trecem. Incearca sa vezi imaginea de ansamblu: cat de important va fi acest eveniment pe termen lung? Va mai conta peste o luna? Dar peste un an? Chiar merita sa ii acord acestui lucru atat de multa atentie?

Mai mult, practicarea recunostintei, adica reflectarea la lucrurile pe care le apreciem in viata noastra, ne poate ajuta sa punem lucrurile in perspectiva. De asemenea, standardele realiste si flexibile in legatura cu noi, ceilalti si viata in general, ne pot ajuta sa prevenim stresul sau sa il reducem semnificativ atunci cand apare.

• Accepta lucrurile pe care nu le poti schimba

Unele surse de stres sunt inevitabile. Nu poti preveni sau schimba anumite evenimente cum ar fi pierderea unei persoane dragi, finalizarea unei relatii, aparitia unei probleme de sanatate. Chiar daca nu avem control asupra anumitor situatii, avem control asupra modului in care reactionam atunci cand ele apar.

• Ia o pauza si incearca sa iti reincarci bateriile

Incearca sa faci o activitate placuta in fiecare zi, indiferent de ce se intampla in viata ta. Fa-ti o lista cu activitatile care iti creaza emotii pozitive si incearca sa le pui in practica ori de cate ori ai ocazia, iar atunci cand este mai dificil, le poti programa pentru a te a asigura ca ajungi sa le faci. A-ti lua timp pentru tine este necesar atat pentru prevenirea, cat si pentru gestionarea stresului.

• Ajuta-ti corpul sa se adapteze stresului

Incearca aumite strategii de relaxare cum sunt tehnica respiratiei abdominale, meditatia, imageria, relaxarea progresiva. Aceste strategii activeaza raspunsul de relaxare al corpului nostru, stare care este opusa raspunsului de stres. Pe masura ce vei practica aceste tehnici vei reusi sa te detasezi tot mai mult de ce se intampla in viata ta si sa simti starea de relaxare mai des.

Miscarea fizica este extrem de importanta pentru mintea si corpul nostru. Pe langa efectele benefice pe termen lung pe care sportul le are, facand miscare in momentele stresante, ne poate aduce foarte multe beneficii pe termen scurt. Atunci cand facem sport, se elibereaza in corpul nostru endorfine care ne duc la stari de relaxare si la emotii pozitive.

• Gestioneaza-ti eficient timpul

Gestionarea deficitara a timpului poate fi o sursa de stres. Atunci cand ai nevoie sa te imparti intr-o mie de parti si ti se pare ca esti intr-o continua alergare, poate fi greu sa fii concentrat si productiv. Mai mult, poate creste tentatia de a renunta la anumite lucruri importante care te pot ajuta sa iti gestionezi stresul mai bine, cum ar fi odihna, interactiunea cu cei din jur si timpul pentru tine.

Invata sa iti prioritizezi sarcinile prin a face o lista cu ce ai de facut si a incepe cu ce este mai urgent sau mai dificil. Acest lucru te va ajuta in procesul de procrastinare si evitare. De asemenea, este important sa ai asteptari realiste cu privire la cat de multe lucruri poti face intr-o zi si sa nu iti planifici mai mult decat poti face in timpul pe care il ai. Pentru proiectele mai mari sau mai coplesitoare, incearca sa iti faci un plan cu pasii pe care ii ai de parcurs si sa ii rezolvi pe rand. De asemenea, acolo unde este posibil, poti cere ajutorul celor din jur si poti delega responsabilitatea inspre alte persoane, fie ca este vorba de ce ai de facut la munca sau acasa.

Daca te confrunti cu o problema psihologica te asteptam cu drag la noi. Daca nu poti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Roxana Petrus
0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

O zi proasta? Intoarce foaia!

turn-the-page

De ce amanam sa mergem la psiholog?

Therapy-myths-busted-photo-2

Cum facem fata dezamagirilor

disappointment

Nu am chef de nimic

Poza motivatie
maxresdefault

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.