Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum luam decizii mai bune – Anxietatea de greseala

Gabriel Dinu
Decision-Fatigue-Examples

Cu siguranta ca ati auzit cu totii de persoane care amana cat mai mult luarea unei decizii: ce casa sa imi cumpar? Ce masina mi-ar fi mai buna? E o idee buna sa imi schimb slujba? Ce facultate mi s-ar potrivi? Desigur ca nu toate aceste deciizi sunt de natura egala, insa consecintele lor pot fi la fel de nesanatoase. Nu de putine ori ma intalnesc in sedintele de psihoterapie cu persoane care dezvolta stari de anxietate sau chiar panica, pusi in fata unor decizii de viata importante.

In acest articol imi propun sa descriu care sunt principalele probleme care stau in drumul deciziilor rationale si ce putem face in aceasta privinta, asa incat orice situatie de alegere sa nu se soldeze cu stari negative.

Studiile arata ca frica de a lua decizii este de cele mai mule ori cauzata de un factor principal: cerinta rigida ca decizia cea mai buna sa fie luata: “trebuie neaparat sa iau decizia buna, altfel va fi oribil si viata mea nu va fi la fel”. Acest mod de a gandi are consecinte foarte mari asupra functionarii noastre de zi cu zi pentru ca are tendinta sa acapareze mai multe arii din viata. Intalnesc persoane care se tem ca nu vor spune lucrurile potrivite, ca nu vor alege vacanta cea perfecta si lista poate continua si astfel amana sa ia decizia fie pana in ultimul moment, fie isi amana anumite contexte de teama sa nu esueze.

Atunci cand explic persoanelor cu care lucrez aceste aspecte, folosesc un exemplu oferit de fizicianul Erwin Schrödinger. Aceasta a propus un exemplu imaginar in care o pisica era inchisa intr-o cutie metalica izolata impreuna cu un recipient in care era incarcata o doza de otrava. Aceasta se putea declansa conform unui mecanism in orice moment, fara ca experimentatorul sau altcineva sa fie in control al acestui moment. Dupa ce pisica a fost inchisa in acest recipient, iar acesta a fost inchis si sigilat, Schrödinger a conchis ca in acel moment pisica poate fi considerata in acelasi timp si moarta si vie, caci nimeni nu poate sti cand se va declansa capsula cu otrava.

Pana cand cineva nu va deschide cutia, nu vom putea sti soarta pisicii.

In acelasi fel, atunci cand ne confruntam cu alegerea intre doua sau mai multe alternative, greutatea de a alege intre ele este data de dificultatea si uneori imposibilitatea de a prezice care vor fi eventualele consecinte pozitive sau negative.

Acest exemplu ne spune ca, asemenea pisicii lui Schrödinger, pana ce nu deschidem cutia, adica pana ce nu luam decizia si o punem in aplicare, nu avem de unde sti care vor fi rezultatele si daca decizia luata este cea corecta.

In acest mod, putem sa maximizam sansele de a lua o decizia corecta. Caci, similar cu exemplul de mai sus, in momentul in care luam o decizie, nu avem de unde sti cum si cand se vor schimba acele contexte pe care a fost bazata decizia noastra. In momentul in care luam decizia astfel e cea mai buna pe care as putea sa o iau, caci e decizia care ma duce mai departe spre deosebire de a ma tine blocat…

In astfel de situatii e important sa folosim in cel mai eficient mod cu putina cele doua zone importante ale creierului: Cortexul frontal si Amigdala (nu cea din gat, care se inflameaza in copilarie, ci o zona de marimea unei migdale, situate in zona centrala a creierului). Cortexul frontal este responsabil cu analizarea logica rationala si realista a variabilelor, pe cand amigdala este o zona ceva mai “emotionala” fiind responsabila cu luarea deciziilor instinctual, emotional.

De aceea, primul pas in luarea unei decizii este analizarea rationala, logica, cat mai obiectiv posibila a alternativelor dpdv al consecintelor pozitive, negative. Mai apoi, dupa realizarea acestei liste, e recomandata o perioada de repaus, in care practic nu ne mai gandim la variante – dupa aproximativ cateva zile luam din nou in considerare alternativele, si lasam amigdala sa ia decizia corecta.

Studiile arata ca persoanele care folosesc aceasta metoda de luare a deciziilor importante din viata lor (ce casa sa aleaga, ce masina sa isi cumpere etc.) au o satisfactie mai mare a deciziei pe termen lung.

Explicatia e simpla. Cortexul frontal este zona folosita la procesarea informatiilor rationale complexe, insa e o zona care nu poate functiona cu multe variabile. Ori ganditi-va la cate variabile sunt implicate in alegerea unei case, spre exemplu: zona, pretul, numarul de camere, apropierea de anumite puncte de interes (scoala, gradinita, parc, locul de munca etc). Blocat cu atat de multe informatii, cortexul nu poate reactiona eficient intr-un timp limitat. Insa, lasate la “dospit” aceste informatii pot fi procesate mult mai bine, iar partea emotionala a creierului ne va ajuta sa luam decizia corecta.

In acelasi mod, deciziile simple (daca sa imi cumpar o bluza sau unde sa mananc pranzul astazi) sunt mult mai bine luate daca folosim partea aceasta logica si rationala, caci sunt decizii cu mai putin variabile, dar care risca sa devina “cumparaturi de impuls” daca sunt luate cu partea emotionala a creierului. Acesta e motivul pentru care ne trezim de multe ori cu haine pe care nu le vom purta sau care nu ne plac.

Astfel, atunci cand suntem confruntati cu o decizie importanta e bine sa avem in vedere cateva lucruri:

1. De foarte putine ori putem fi 100% siguri ca decizia luata va fi cea corecta pentru totdeauna. Motivul principal este ca anumite contexte se pot schimba, anumite considerente pe care ati luat decizia pot sa evolueze diferit de cum va asteptati. Uneori se poate intampla, alteori nu. Gandirea corecta in aceste momente ar fi: Mi-ar placea si fac tot ce tine de mine sa iau decizia cat mai buna pentru mine, insa stiu ca acest lucru poate nu va fi posibil. In acest caz, desi va fi foarte neplacut, voi incerca sa ma adaptez cat mai bine”.

2. Sa tineti cont de analiza corecta a factorilor. Cele mai multe decizii importante au multi factori de luat in considerare. Atat timp cat reusiti sa analizati acesti factori asa cum am descris mai sus, veti fi cat de aproape se poate de luarea unei decizii pe care sa nu o regretati si la care sa va puteti adapta usor.

3. Luati in considerare ca majoritatea situatiilor sunt reparabile, gestionabile sau pur si simplu suportabile. Feriti-va de catastrofarea deciziilor: “E groaznic ca nu am luat decizia corecta! Ce voi face acum?!”. Majoritatea lucrurilor din viata noastra sunt reparabile, iar oamenii au o capacitate avansata de a se adapta la un numar foarte mare de situatii.

Asa incat, nu uitati de aceste lucruri atunci cand sunteti in fata unei decizii importante din viata dvs. si observati ca apar stari de neliniste, amanarea deciziei sau chiar stari de anxietate si neputinta. Exista ajutor, iar noi va stam la dispozitie atat la cabinetele noastre din Bucuresti si Cluj, cat si online prin intermediul platformei www.gandestesanatos.ro – aici inscrierea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite si ele va vor ajuta sa intelegeti mai bine ce vi se intampla dar, si cum va putem ajuta mai bine.

NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.