Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum ne ajuta scrisul in gestionarea emotiilor noastre?

Gabriel Dinu
journaling in cbt

Ti s-a intamplat vreodata sa te simti coplesit de gandurile tale? Ti s-a parut ca emotiie tale sunt atat de intense incat te blocheaza? Ai simtit ca e un haos in mintea ta, ca si cum ai avea o mie de ganduri cu care nu stii ce sa faci? Ti s-a parut ca desi ai incercat sa iti spui lucruri care sa te ajute parca nimic nu a functionat?

Acest lucru se intampla atunci cand mintea noastra este invadata de ganduri irationale si avem emotii negative disfunctionale. In acele momente, tiparele noastre de gandire care se activeaza pot fi inconstiente, automate si puternice si astfel ne poate fi greu sa le gestionam. In consecinta, ne este dificil sa controlam emotiile pe care le simtim.

Din acest motiv avem nevoie de o strategie care sa ne ajute sa facem ordine in gandurile noastre si sa le incetinim, sa ne simtim mai putin coplesiti si sa putem vedea lucrurile putin mai obiectiv. In acest scop ne poate ajuta tehnica scrisului pe care o utilizam frecvent si in cadrul terapiei.

Scopul tehnicii jurnalului este sa reusesti sa iti identifici si sa iti analizezi tipurile de ganduri pe care le ai, emotiile si comportamentele tale, dar si sa gasesti modalitati pentru a le schimba, a te adapta lor si a le face fata mai eficient. Scrisul promoveaza auto-cunoasterea si auto-intelegerea, precum si dezvoltarea personala, acceptarea neconditioanata de sine si atingerea scopurilor propuse. De asemenea, ea poate conduce la eliberarea tensiunii pe care o simtim si la claritate asupra situatiei in care suntem sau a problemei cu care ne confruntam.

Aceasta tehnica te poate ajuta sa aduni informatii despre emotiile si gandurile tale in diferite contexte. Atunci cand vrei sa scrii poti urma o anumita structura, de exemplu: poti include momentul in care a aparut gandul sau emotia ta (de ex. ziua, ora), poti descrie activatorii sau factorii care te-au influentat, poti evalua cat de intensa a fost emotia ta (de ex. pe o scala de la 1-10) si cat de mult a durat, precum si cum ai raspuns la aceasta emotiei (de ex. daca ai facut un anumit comportament sau ai avut o anumita strategie in acel moment pentru a face fata emotiei).

Unii oameni aplica tehnica jurnalului prin a face cateva notite pe telefon, altii scriu 15 minute in fiecare zi. Unele persoane folosesc anumite programe sau aplicatii online, iar altii apeleaza la scrisul de mana intr-o agenda sau intr-un caiet. Merita sa vezi ce tip de scris ti se potiveste cel mai bine. Poti folosi aceasta tehnica zilnic; din cand in cand atunci cand ai emotii intense sau ganduri coplesitoare (si in acest caz poti urma o structura cum este cea de mai sus care sa te ajute); in weekend pentru a face o analiza a modului in care ti-a trecut saptamana; inainte de sedinta de terapie ca sa te ajute sa iti asezi gandurile si sa iti formulezi eventuale intrebari; sau in momentele in care simti ca te-ai indepartat putin de tine si de nevoile tale si ca ti-ar fi util sa te reconectezi cu propria persoana. Atunci cand scriem nu conteaza experienta noastra in a face asta, abilitatile noastre de a scrie sau daca am folosit sau nu regulile gramaticale in mod corect.

Merita sa folosesti scrisul pentru a-ti aduce putina claritate atunci cand ai nevoie de ea, pentru a reusi sa iti incetinesti gandurile, pentru a te descarca si a te detensiona si a reusit ulterior sa iti analizezi mai obiectiv gandurile si emotiile.

Daca te confrunti cu o problema psihologica te asteptam cu drag la noi. Daca nu poti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Roxana Petrus
0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.