Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum sa ne setam realist rezolutiile de inceput de an

Gabriel Dinu
realistic resolutions logo

Desi noul an abia incepe, cu siguranta ca multi dintre noi termina anul precedent cu gandul de a face multe schimbari in viata lor in anul ce vine, si chiar daca aceste schimbari nu sunt multe la numar, cu siguranta ne dorim sa faca diferenta in viata fiecaruia dintre noi.

De asemenea, in fiecare an ne dorim ca aceste rezolutii sa ne imbunatateasca viata si sa ne aduca un plus de energie si de motivatie pentru anul ce vine.

Iar studiile arata ca avem dreptate sa ne dorim asta. Se pare ca inceputul unui nou an este intr-adevar un moment in care sansele sa implementam un nou comportament sau sa ne apucam de ceva nou sunt cele mai mari, mai ales pentru pastrarea pe termen lung a acelei schimbari.

Daca ati inceput insa sa va ganditi la rezolutii si urmeaza sa le puneti in practica, insa observati ca nu functioneaza foarte bine, ca nu reusiti sa va tineti de ele, atunci haideti sa incercam sa listam cateva lucruri pe care le-ati putea incerca asa incat sa aveti sanse mai mari de reusita.

1. Incepeti mereu cu planificarea. Listati cateva lucruri pe care le-ati dori schimbate si aveti grija ca acestea sa fie formulate cat mai specific si mai actionabil. De exemplu: ‘Vreau sa merg la sala de 2 ori pe saptamana’ e un scop mult mai bun decat ‘Vreau sa merg la sala’.

Nu uitati ca, cu cat mai specifici veti fi in listarea obiectivelor, cu atat sansele sa va apucati de ele sunt mai mari. Asta pentru ca mintea noastra functioneaza mult mai bine urmarind sarcini si scopuri precise in detrimentul celor vagi sau foarte cuprinzatoare.

Mai mult, in listarea obiectivelor aveti grija ca acestea sa fie intr-un numar potrivit, realist. Setarea multor obiective, intr-un acces de optimism si energie, in conditiile in care timpul nu ne permite sa le facem pe toate, va duce la descurajare si demotivare. Nu putine au fost persoanele care au simtit chiar anxietate sau depresie, etichetandu-se ca fiind incapabili, pentru ca nu au reusit sa se tina de scopuri setate nerealist.

2. Setati-va scopuri realiste. Asa cum dadeam exemplul de mai sus cu mersul la sala, am observat cum foarte multe persoane au tendinta de a isi seta scopuri sau obiective foarte nerealiste, lucru care duce de multe ori la demotivare sau chiar la aparitia emotiilor de anxietate si depresie. Ca sa evitam acest lucru incercati sa descompuneti scopurile pe segmente de timp si sa planificari astfel: De ex.: ‘in luna februarie mi-as dori sa merg de cate 3 ori pe saptamana la sala’, iar apoi sa re-evaluati aceste obiective in functie de motivatie, dar si de timpul disponibil la fata locului.

In aceasta sectiune, nu uitati de motivatia pentru fiecare dintre obiectivele setate. Vorba “Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ” e prezenta in situatia cand in entuziasmul din weekend, de exemplu, imi propun ca luni sa merg la sala, iar luni dupa 8 ore de serviciu observ ca as face orice altceva mai putin asta.

Acest lucru se intampla pentru ca nu luam in considerare puterea motivatiei spuse la momentul potrivit. Chiar daca in mintea noastra acele motive de a merge la sala exista, ele pot sa nu mai para atat de importante o data ce apare oboseala, foamea sau chiar, paradoxal, lipsa pe moment a motivatiei. De aceea e atat de important sa avem o lista detaliata cu motivele pentru care ne dorim sa facem aceste activitati si sa o citim constant asa incat sa ne pastram aceste ganduri in minte in permanenta.

3. Controlati presiunea pe care o puneti pe voi! De foarte multe ori nereusita in rezolutiile sau obiectivele setate sta in presiunea foarte mare pe care o punem pe noi in a le realiza. Aceasta presiune se traduce la nivelul gandurilor in ceva de tipul: “trebuie neaparat sa reusesc sa fac toate aceste lucruri pentru ca altfel va fi insuportabil, ingrozitor si inseamna ca eu sunt o persoana incapabila”. Aceste tipuri de ganduri sunt foarte nefolositoare in a-mi atinge obiectivele. Asta pentru ca voi fi atat de concentrat pe a nu gresi incat imi va fi greu sa ma mobilizez si sa lucrez structurat la atingerea obiectivelor.

Nu uitati ca suntem oameni si deci supusi greselii si ca nimeni nu reuseste intotdeauna ce isi propune exact cum si-a dorit. Important e sa avem un plan in minte si sa facem tot ce tine de noi sa atingem acele obiective, iar daca nu reusim din prima, intotdeauna putem incerca inca o data.

Nu uitati ca in spatele unei schimbari de durata a comportamentului sta un set de ganduri si de asteptari rationale atat de la noi, cat si de la cei din jur. Daca observati ca simtiti neliniste, stari de tristete accentuate si ca incepeti sa va blamati pentru faptul ca nu reusiti sa va tineti de sarcinile si activitatile propuse, nu ezitati sa apelati la cateva sedinte de consiliere cognitiv comportamentala. Un psihoterapeut va va ajuta sa intelegeti care sunt gandurile care va “saboteaza” in atingerea acestor scopuri si va va ajuta sa va setati scopuri cat mai realiste si sa le atingeti mai usor si eficient.

Daca nu locuiti in Bucuresti sau Cluj sau va este greu sa ajungeti la cabinetele noastre, va puteti inscrie in aplicatia online www.gandestesanatos.ro – aici inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite.

NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia Gandeste Sanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0735.884.103
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.