Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

De la „Imposibil” la „Ce variante am?”

Gabriel Dinu
road-7

Te-ai surprins vreodata spunandu-ti tie sau altora cuvinte precum: „ce groaznic!”, „a fost un cosmar”, „este cumplit, insuportabil! de neimaginat!”? Daca da, atunci probabil uneori ai obiceiul de a catastrofa.

Catastrofarea este unul dintre cele mai „populare” moduri irationale de a gandi care poate duce la stari emotionale neplacute sau chiar la anxietate. Catastrofarea inseamna evaluarea unei anumite experiente ca fiind cel mai rau lucru care s-ar putea intampla. Si nu e vorba ca vrei sa atragi atentia sau sa te lamentezi gratuit. Chiar consideri ca treci prin ceva ce este insuportabil.

Cum actioneaza catastrofarea in mintea ta? Atunci cand consideri ca te afli intr-o situatie insuportabila sau spui despre ceva ca este groaznic, vei experimenta in consecinta stari de deznadejde, de frustrare si – posibil – un blocaj in a vedea solutii, deoarece ai evaluat si etichetat situatia ca fiind incompatibila cu realitatea si cu posibilitatile tale!

In general, o atitudine de catastrofare ne dezorganizeaza si, in consecinta, riscam sa luam decizii si sa actionam irational, necugetat, in disperare de cauza.

Varianta pe care o propune terapia cognitiv comportamentala este „decatastrofarea„.

Ce este decatastrofarea? O perspectiva echilibrata si rationala asupra evenimentelor si trairilor noatre. Decatastrofarea spune: „da, situatia este grea… poate chiar foarte grea, dar nu este capatul drumului”. Decatastrofarea are o fateta aproape enervanta uneori, deoarece iti aminteste ca oricand, in orice situatie ai fi, ar putea sa existe ceva mai rau de atat. Greu de crezut? Daca te gandesti, este foarte adevarat! Si spunand ca se poate mai rau, nu intentionez sa transmit ca ceea ce experimentezi nu e dificil sau chinuitor, ci doar ca nu esti la „capatul puterilor”.

Decatastrofarea nu este minimalizare! Nu invalidam ceea ce traim si simtim. Atat situatiile pe care le intampinam, cat si emotiile (stresul, frica, panica) sunt reale si nu usoare.

Decatastrofarea te incurajeaza sa urci obstacolul pe care l-ai plantat in drumul tau catastrofand si sa vezi ca dincolo de el drumul continua… poate urmeaza o portiune abrupta si dificila, dar continua… Poate va fi mai usor decat te asteptai. Exista un singur mod de a afla.

Daca te regasesti adesea in situatia in care catastrofezi si ai dificultati in a gasi alternative, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Poti face o programare la unul din numerele de telefon pe care le gasesti la sectiunea de Contact de pe site.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Sandra Voicu
0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Ce este empatia si cum o putem exersa

empatie1
Emotional-Reasoning2

Înfruntă evitarea

man-fighting-his-shadow-facing-260nw-629665322

Sa vorbim despre psihoigiena

1613915_1437743994

Cum gestionam autocritica

autocritica

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.