Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Gândirea catastrofică despre viitor

Gabriel Dinu
Articol Ioana

Una dintre problemele frecvente pe care le observ la clienții cu care lucrez este reprezentată de tendința de a catastrofa cu destul de multă ușurință lucruri/situații/evenimente care ar putea avea loc în viitor. Problema acestui stil de gândire este că nu-ți permite să vezi și să cauți soluții la dificultățile care pot apărea sau să te bucuri de aspectele pozitive care există în viață. În consecință, suferința emoțională este una puternică, motiv pentru care m-am gândit să scriu despre felul în care am putea face față gândirii catastrofice despre viitor.

Ca om nu te gândești numai la trecut și la prezent, ci te gândești preventiv și la viitor. Acest lucru este foarte bun, atâta timp cât ai putea, astfel, să îndepărtezi lucrurile nefericite care este posibil să apară. O gândire sănătoasă în acest punct ar fi: ”Ce-ar fi dacă s-ar întâmpla lucruri rele?”, ”Ce-ar fi dacă aș acționa prostește și aș genera rezultate slabe?”. Dacă însă acest stil de gândire va fi folosit în exces, va cauza probleme emoționale. Dacă te gândești doar la evenimente/situații care au o probabilitate de apariție mare (ex., nu treci un examen la care nu ai învățat) este bine, pentru că atunci le poți preveni făcând ceva (ex., studiezi eficient), împiedicând astfel apariția acestui eveniment nedorit. Problema apare atunci când ai putea avea tendința de a de a te gândi la dezastre cu probabilitate scăzută, cum ar fi să se prăbușească avionul în care ești sau să primești o notă mai mică la testul pentru care te-ai pregătit adecvat și să ajungi să te îngrijorezi continuu, ca nu cumva să se întâmple în realitate aceste evenimente rare. Sau s-ar putea să ajungi să te îngrijorezi în legătură cu un lucru care s-ar putea întâmpla cu ușurință, ca de ex. să nu iei un test neobișnuit de greu și să te gândești la rezultate improbabile, care ar putea, de asemenea, să apară, ca de ex. să fii dat afară din școală, să nu mai fii niciodată capabil să intri la o altă școală.

Să catastrofezi înseamnă, de obicei, să transformi un eveniment relativ mic într-un holocaust. Să te îngrozești înseamnă să te gândești că ororile se vor produce cu ușurință atunci când ți se întâmplă doar ghinioane normale și ești deranjat moderat.

Catastrofarea în legătură cu posibilele dificultăți viitoare include, de obicei, una sau ambele forme de exagerare prezentate. Ce putem face în acest sens?

1. Arnold Lazarus recomandă schimbarea lui ”Ce-ar fi dacă?” cu ”Și ce dacă ar fi?”. Asta nu înseamnă că ceea ce se întâmplă este total neimportant, dar dacă spui ”Și ce dacă ar fi?” implică faptul că poți să găsești diferite soluții (Ex: Și ce dacă nu iau un test foarte greu? Îl mai pot da o dată și probabil că data viitoare îl voi lua).

2. Dacă crezi că poți face față celor mai rele ”Ce-ar fi dacă?” și ești convins că nu trebuie să te simți extrem de trist dacă acestea se întâmplă, probabil că vei vedea că există doar o mică probabilitate ca ele să apară. Mai întâi, gândește-te la cel mai rău lucru posibil care ar putea să se întâmple și imaginează-ți modalități în care poți rezolva sau îmbunătăți situația. Apoi, calculează șansele mici ca acest lucru să se întâmple în realitate. Alege dinainte una dintre aceste modalități ca să o ai pregătită de utilizare în cazul în care se întâmplă acel lucru rău, iar în acest fel vei putea face față mai ușor.

3. Poți face față gândurilor de tipul ”Ce-ar fi dacă?” înțelegând că, dacă ceva rău chiar se întâmplă, cel mai probabil are și avantaje, nu doar dezavantaje (Ex., dacă ești concediat de la serviciu ai putea găsi un loc de muncă mai bun; dacă susții prost un discurs public, ai putea învăța din greșelile tale și să te descurci mai bine data viitoare). Nu toate evenimentele negative au, bineînțeles, avantaje, dar multe situații negative au beneficii, iar tu poți să te concentrezi asupra acelor posibilități.

4. Faptul că te angrenezi în întrebări de tipul ”Ce-ar fi dacă?” va preîntâmpina rareori ca un lucru nefericit să se întâmple, dar ar putea și să îl facă să se întâmple din cauză că panica ta ar putea duce la performanțe slabe. Cele mai multe dezastre posibile nu se întâmplă în realitate, iar milioanele de greșeli minore duc cu greu la rezultate dezastruoase.

5. Putem vedea/afla/auzi despre foarte mulți oameni care au suferit de pe urma unor evenimente extrem de rele (ex., boli grave, faliment, pierderea anumitor persoane apropiate) și care, cu toate acestea, au dus vieți productive și plăcute. Dacă se abat și peste tine probleme similare, folosește-i pe acești oameni ca modele. Desigur că este puțin probabil să duci o viață la fel de fericită cum ai fi făcut dacă nu le aveai, dar poți trece peste ele dacă te gândești că poți și ești hotărât să o faci.

6. Una dintre cele mai rele forme ale lui ”Ce-ar fi dacă?” este să îți imaginezi că ceva rău poate persista pentru totdeauna și că va deveni din ce în ce mai rău. Astfel de probabilități sunt, din nou, extrem de mici (ex., un faliment nu va duce cu necesitate la un întreg șir de falimente; dacă unul dintre copii se îmbolnavește, nu înseamnă că și ceilalți vor păți același lucru).

7. Să nu crezi în superstiția conform căreia, pentru că lucrurile îți merg bine, soarta îți va da necazuri. Este adevărat, din punct de vedere statistic, că dacă lucrurile continuă să meargă bine, ceva ar putea începe să meargă prost. Dar nu este adevărat că o soartă nemiloasă te urmărește. Chiar dacă faci acte greșite, nu este neapărat necesar că vei suferi imediat după sau invers, poți suferi din cauză că faci o faptă bună (ex., să fii jefuit de cineva pentru care te-ai oprit să îl ajuți pe stradă).

8. Superstițiile abundă în afirmații de tipul: ”Ce-ar fi dacă: o pisică neagră ți-ar tăia calea/ai uita să bați în lemn și vei avea ghinion etc.?”. Oprește-te și nu mai atribui narcisist universului un interes special pentru tine.

9. Trăiește în prezent și bucură-te de el, fiind preocupat, dar nu excesiv, în legătură cu viitorul. Fă planuri pentru a încerca să îndepărtezi probleme care ar putea apărea, dar nu deveni obsedat în legătură cu posibila lor apariție. Dacă îți propui să te bucuri de prezent, vei avea mai puține șanse să catastrofezi în legătură cu viitorul. Dacă îți dorești și muncești pentru un viitor plăcut, fără a avea pretenția că acesta trebuie neapărat să se întâmple, vei avea mult mai multe șanse să îl trăiești.

10. Una dintre tehnicile REBT de gândire, simțire și comportament este să îți ridiculizezi credințele autodistructive și să folosești cântece raționale umoristice pentru a vedea cât sunt ele de ironice (Albert Ellis a scris mai multe astfel de cântece).

Daca si tu te confrunti cu astfel de probleme si iti doresti sa scapi de ele, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

O zi proasta? Intoarce foaia!

turn-the-page

De ce amanam sa mergem la psiholog?

Therapy-myths-busted-photo-2

Cum facem fata dezamagirilor

disappointment

Nu am chef de nimic

Poza motivatie
maxresdefault

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.