Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Înfruntă evitarea

Gabriel Dinu
man-fighting-his-shadow-facing-260nw-629665322

Cei mai mulți dintre noi încercăm să ne ferim de lucrurile de care ne temem. Însă, în cazul persoanelor care se confruntă cu anxietate, evitarea situațiilor/locurilor/persoanelor de care le este frică, devine principalul mecanism prin care ei încearcă să facă față provocărilor.

Voi oferi câteva recomandări susținute de studiile de specialitate, referitoare la felul în care putem reduce și chiar elimina evitarea. În acest scop, voi porni de la un citat al unui autor american, Orison Swett Marden, care subliniaza importanța expunerii: „Cele mai multe dintre obstacolele noastre s-ar topi dacă, în loc să ne speriem de ele, ne-am hotărî să pășim cu curaj printre ele”.

Frica a jucat un rol esențial în evoluția umană. Este una dintre emoțiile umane de bază, alături de bucurie, tristețe, furie, dispreț, dezgust și uimire, iar noi o avem de la naștere. Oricât ar fi de neplăcută, teama servește unui scop preșios: ne ajută să fim în siguranță.

În mod ironic, cea mai bună modalitate de a ne depăși teama este să ne îndreptăm spre ea cu toată forța. Pare destul de ușor la prima vedere, doar că a te confrunta voit cu pericolul este exact opusul a ceea ce doresc corpul și mintea. De fapt, corpul și mintea fiecăruia doresc cu disperare să evite amenințarea și desigur, acest lucru are sens când amenințarea este una reală. Dar oamenilor care se confruntă cu anxietate cronică, evitarea fricii le întărește reacțiile exagerate. De exemplu, dacă ești anxios din cauza mersului la restaurant, faptul că stai acasă pentru a evita anxietatea îți întărește comportamentul de a sta acasă. Prin urmare, data viitoare când te invită cineva la prânz, este foarte probabil să refuzi. Deși evitarea oferă beneficii psihologice imediate și substanțiale, efectele pe termen lung pot varia de la enervante la distrugătoare. A refuza câteva invitații la prânz sau a renunța la una-două sesiuni de cumpărături nu e mare lucru, în general. A nu pleca niciodată de acasă pentru că vrei să eviți cu totul să fii într-un loc public este altceva.

Ce putem face pentru a crește șansele să înfruntăm teama?

1. Conștientizează-ți sentimentele. În general, sentimentele de anxietate sunt primul indicator că este ceva în neregulă. Poate te simți nelalocul tău sau poate ai un sentiment nedefinit că ceva rău este pe cale să se întâmple. Emoțiile sunt foarte buni indicatori că ai putea evita ceva foarte curând.
2. Conștientizează-ți gândurile. O modalitate excelentă de a-ți da seama că ești pe cale să folosești evitarea ca pe o modalitate de a ține anxietatea la distanță este să asculți ce îți spui singur. Afirmații de tipul „Trebuie să ies de aici”, „Ceva nu este în regulă”, sunt doar câteva exemple. Când ai astfel de gânduri încearcă să îți dai seama ce anume le alimentează (poate a spus cineva ceva care te-a deranjat, poate ai văzut ceva care te-a speriat etc).
3. Conștientizează-ți comportamentul. Ai observat că stai retras în situațiile sociale? Eviți să îți asumi proiecte noi care implică să ții o prezentare sau să vorbești în fața unui grup la locul de muncă? Conștientizarea permanentă a comportamentelor te ajută să recunoști lucrurile pe care le faci și cele pe care nu le faci pentru a ține în frâu anxietatea.

Sumarizând, este în regulă să evităm ocazional o situație care ne face să ne simțim anxioși. Problemele apar însă atunci când evitarea se transformă într-o obișnuință care va avea un efect negativ asupra relațiilor, serviciului, școlii și/sau satisfacției față de viață în general. Deseori, pentru situația din urmă, este nevoie de ajutor profesionist.

Daca si tu te confrunti cu astfel de probleme si iti doresti sa scapi de ele, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Ce este empatia si cum o putem exersa

empatie1
Emotional-Reasoning2

Înfruntă evitarea

man-fighting-his-shadow-facing-260nw-629665322

Sa vorbim despre psihoigiena

1613915_1437743994

Cum gestionam autocritica

autocritica

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.