Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Reflectii la sfarsit de an

Gabriel Dinu
self_reflection

In aceasta perioada, majoritatea dintre noi priveste cu speranta si optimism anul care vine si isi face planuri, promisiuni, „rezolutii”, sperand sa isi schimbe anumite comportamente si sa isi formeze noi obiceiuri sanatoase. Dar pana sa ne gandim la viitor si la anul care urmeaza, o practica sanatoasa este sa reflectam la anul care a trecut intr-o maniera productiva. Aceasta (auto)reflectie nu se refera la ruminat in legatura cu trecutul, la a ne invinovati pe noi sau a-i invinovati pe altii pentru ce ni s-a intamplat sau a ne critica pentru greseli si apoi sa ne setam standarde si mai ridicate. Autoreflectia presupune ca, plini de intelegere si compasiune, sa analizam cateva aspecte importante pentru noi pe care le-am trait in anul care a trecut si care, intr-un fel sau altul, au contribuit la dezvoltarea noastra. In acest proces, urmatoarele sugestii este foarte probabil sa va ajute:

1. Ia-ti timp pentru tine

Chiar daca pare ceva la indemana oricui, a lua o pauza si a sta cu propriile ganduri si stari e un lucru pe care multi dintre noi il evitam. Unii il considera incomod, altii inutil. Insa obiceiul de a spune „stop” si a ne gasi macar cateva minute in care sa nu avem mintea ocupata cu responsabilitatile zilnice sau sa nu fim implicati in activitati de distragere, este un obicei aproape esential pentru bunastarea noastra. Asadar, va recomand sa va opriti din ceea ce faceti, sa va gasiti un spatiu in care sa nu fiti deranjati si astfel sa „setati” un mediu propice auto-reflectiei.

2. Gandeste-te la succesele si esecurile tale, fara sa te judeci

Cu siguranta fiecare dintre noi a avut parte atat de succese cat si de esecuri anul care a trecut. O trecere in revista a acestora poate fi extrem de utila. Pe de-o parte, o imagine de ansamblu ne poate creste increderea pe care o avem in abilitatile noastre si putem corecta unele distorisiuni pe care le face mintea noastra („am numai esecuri”, „nu sunt bun de nimic”, etc). Pe de alta parte, a analiza lucrurile care nu au iesit tocmai cum am vrut, fara a ne critica, ne poate ajuta sa intelegem factorii care au contribuit la esec, si sa schimbam acei factori care tin de noi, astfel incat sa ne imbunatatim performanta. Partea cea mai importanta in a face asta intr-o maniera sanatoasa este „fara sa te judeci”, adica fara a face evaluari legate de propria persoana. Esti o persoana complexa, cu multe abilitati dar si cu limite, iar a-ti reduce complexitatea la o singura eticheta nu e nici corect, si nici nu ajuta.

3. Analizeaza-ti interactiunile cu ceilalti

Relatiile tale pot fi atat o sursa de fericire si satisfactie, cat si una de distres si neimplinire. O privire atenta asupra lor, poate fi un prim pas in a identifica ce relatii sunt satisfacatoare pentru tine, pe care doresti sa le imbunatatesti sau la care consideri ca ar fi nevoie sa renunti. In cazul unor relatii conflictuale, chiar daca tentatia de a-l blama pe celalalt este foarte mare, merita analizat care este rolul tau in acele conflicte. Poate nu-ti comunici nevoile de teama de a nu isca o cearta sau dimpotriva, ti le comunici intr-un mod agresiv, fara a tine cont de nevoile celuilalt. In oricare din cazuri este foarte important sa constientizezi propria responsabilitate si contributie in relatii si apoi va fi mai usor sa faci demersuri pentru a-ti schimba anumite reactii si comportamente. Asta, bineinteles daca o mai buna interactiune cu ceilalti este un obiectiv pe care doresti sa il atingi.

4. Reflecta asupra valorilor tale

Apropo de obiective pe care ti le propui, daca ele reflecta valorile tale poate fi mult mai satisfacator pentru tine sa muncesti pentru ele si sa le atingi, in comparatie cu obiectivele care sunt mai degraba impuse din exterior. De aceea, a-ti identifica propriile valori este extrem de important si util. Te invit, asadar, sa reflectezi la urmatoarele intrebari: care sunt lucrurile importante pentru tine? Cum s-au oglindit valorile tale in ceea ce ai facut anul trecut? Pe ce ai fi vrut sa pui mai mult accent? Daca ar fi sa retraiesti anul care a trecut, din nou si din nou, ce ai face la fel si ce ai face diferit? Atat aceste intrebari, cat si altele, te pot ajuta sa iti clarifici valorile si ele sa functioneze ca o busola in a te ghida sa traiesti o viata cu sens.

Te incurajez sa pui in practica aceste cateva sugestii, iar in cazul in care ai nevoie de ajutor din partea noastra, te asteptam cu drag la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, dar daca nu poti ajunge, intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii acceseza pagina de Contact a site-ului si realizeaza o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Alexandra Pacurar
0751.052.008
alexandra.pacurar@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Depășirea distorsiunilor cognitive

Imag dist.cog

Asculta-ti inima, dar...

Frica de a simti

fear

Mâncatul emoțional

Emot.eating

Despre perfectionism...

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.