Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Rolul credinței religioase în situații de suferință emoțională

Gabriel Dinu
Header-690x450

Mulți oameni s-au folosit, de-a lungul secolelor, de metode religioase și spirituale atunci când erau perturbați emoțional. Făcând acest lucru, unii dintre aceștia au ajuns la o filosofie de autoajutor profundă, care i-a ajutat în timpul celor mai profunde crize ale lor.

Idealul creștin, așa cum au arătat numeroși practicanți ai REBT, ne învață că putem accepta păcătosul, dar nu și păcatul, că ne putem accepta pe noi și pe ceilalți, în ciuda faptului că păcătuim, că ne putem accepta necondiționat pe noi și pe ceilalți oameni.

Diferite filosofii religioase se suprapun cu învățăturile și principiile REBT și cu alte atitudini proactive. Dacă oamenii le urmează, ar putea realiza o schimbare filosofică profundă, să se accepte pe sine și pe ceilalți și să își construiască o capacitate puternică de a tolera frustrarea. Aceste obiective pot fi atinse și în cazul în care un om este agnostic sau ateu, dar anumite perspective religioase le pot fi de ajutor și le pot consolida în mod apreciabil. Există studii care arată cât de mult este compatibilă REBT cu anumite tipuri de religii, în special cu cele care postulează un Dumnezeu binevoitor și iertător.

În același timp, modul lor de a vedea lucrurile și acțiunile religioase îi fac, adesea, pe cei care le sunt devotați să se simtă mai bine chiar și atunci când nu îi încurajează, în sens REBT, să se facă mai bine. Așadar, esența multor religii este că Dumnezeu asigură oamenilor o sursă majoră de sprijin, îi va ajuta în momentele grele și va avea grijă de ei în privința lucrurilor importante. Este important să avem în vedere, însă, faptul că unele dintre aceste concepte religioase sunt paliative și ne vor ajuta, cu siguranță, să ne simțim mai bine mai degrabă decât să ne facem mai bine.

Există mai multe motive pentru care lucrurile stau așa:

1. Trebuie să avem încredere într-o forță supranaturală sau o zeitate, chiar dacă nu avem nicio modalitate de a demonstra empiric sau științific faptul că există o astfel de entitate. Atunci când nu suntem ajutați de această forță într-un anumit fel, în modul în care noi vrem să fim ajutați, ne-am putea deziluziona cu ușurință în ceea ce o privește, suferind recăderi.

2. În mod ideal, sănătatea mentală pare să fie constituită din credință și încredere în noi înșine, fără altă variabilă care să intervină, cum ar fi Dumnezeu sau vreun spirit pe care să ne bazăm. Dependența de un ”zeu” ipotetic poate slăbi credința în noi înșine și să o facă mai efemeră.

3. Atunci când credem cu evlavie în Dumnezeu sau într-un anumit tip de forță specială pe care nu o putem susține faptic, există posibilitatea de a recurge la unele elemente de dogmă sau absolutism. Sănătatea mentală însă, așa cum este subliniat în REBT, este alergică la conceptualizări dogmatice, absolute și este lipsită de prejudecăți, flexibilă și orientată științific.

4. Unele religii au tendința de a menține reguli de conduită absolute, inflexibile, care ne resticționează inutil libertatea și care, din nou, sunt opuse regulilor flexibile, democratice și practicilor preferate de persoanele sănătoase mental.

Există, bineînțeles, multe feluri diferite de credincioși religioși, care cred mai mult sau mai puțin. Unii sunt autodirecționați, se acceptă pe ei înșiși necondiționat, sunt interesați social și acceptă incertitudinea și ambiguitatea mult mai mult decât alții. Cu toate acestea, credința religioasă devotată și încrederea sunt, din multe puncte de vedere, sigure și garantate, având pentru mulți oameni anumite avantaje. Așadar, nu este complet lipsit de înțelepciune să ne alăturăm lor, măcar parțial. Aderarea prea rigidă la regulile și atitudinile religioase poate fi, într-adevăr, dăunătoare multor oameni. Însă formele de religie mai liberale și care fac mai multe compromisuri pot folosi avantajele credinței profunde, care nu se bazează pe fapte și să o îmbine cu „realitățile” factice ale lumii.

Așadar, chiar dacă perspectivele religioase sunt mai curând paliative, ajutând oamenii mai degrabă să se simtă mai bine decât să se facă mai bine, ele tot îi pot ajuta pe cei cu sentimentele perturbate să sufere mai puțin.

Dacă și tu te confrunti cu diverse probleme emoționale pe care îți dorești să le poți înțelege și depăși, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.