Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Stai în prezent

Gabriel Dinu
images

Lucrând frecvent cu persoane care se confruntă cu probleme de anxietate și care se focalizează excesiv pe viitor și pe ceea ce se poate întâmpla negativ acolo, m-am gândit să explic câteva lucruri legate de importanța centrării pe momentul prezent.

Fiindcă mare parte din îngrijorare se referă la ceea ce am putea face și la ceea ce ni s-ar putea întâmpla în viitor, unii terapeuți și filosofi recomandă cultivarea obișnuinței de a ne concentra asupra prezentului și de a sta în prezent. Acest aspect are mai multe avantaje. Cele mai multe dintre preocupările sportive, artistice sau științifice pe care este posibil să le experimentăm se întâmplă în prezent. Așa că, dacă obișnuim să ne îngrijorăm obsesiv în legătură cu ceea ce ni s-ar putea întâmpla în viitor, vom rata aceste experiențe actuale și multe dintre plăcerile unicei vieți pe care o vom avea vreodată. Nu putem fi niciodată siguri în legătură cu ceea ce ni se va întâmpla mâine, oricât de înțelept ne-am planifica următorii pași. Și cu ușurință, putem face ca acest tip de planificare să devină o preocupare frenetică.

Sunt persoane care în ciuda tuturor lucrurilor bune care li s-au întâmplat în viață, continuă să se îngrijoreze în legătură cu lucrurile groaznice care s-ar putea întâmpla în viitor și astfel, nu se bucură niciodată complet de toate aceste lucruri (de ex., serviciu bun, relațiile armonioase de familie). Cele mai multe dintre lucrurile pentru care s-au îngrijorat, nu s-au întâmplat, de fapt, niciodată. Mai mult decât atât, atunci când s-au întâmplat, au fost capabili să facă față acestor evenimente perturbatoare și să găsească soluții pentru ele. În tot acest timp însă, au cheltuit un volum excesiv de timp încercând să facă să nu se întâmple viitorul ”sumbru”. Au lăsat ca prezentul să treacă pe lângă ei, făcându-i față mecanic, dar fără să se bucure, cu adevărat, de el.

De ce ajung persoanele în acest punct? Mare parte se datorează stilului nesănătos de gândire cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla rău în legătură cu viitorul. O astfel de gândire ar putea suna în următorul fel: ”Lucrurile groaznice nu trebuie să mi se întâmple mie la serviciu sau în viața de familie. Dacă se vor întâmpla, s-ar putea să nu fiu capabil să mă ocup de ele, iar aceasta ar demonstra că nu sunt de fapt o persoană competenta. Trebuie să le preîntâmpin și să mă asigur că nu se întâmplă sau, altfel, trebuie să fiu complet pregătit pentru ele și să am un plan detaliat pentru a le face față și a le îmbunătăți. În caz contrar, ar putea să mă copleșească și să-mi arate cât de inadecvat sunt în mod esențial.”

Ce este de făcut în acestă situație? În primul rând, este important ca persoana să învețe în terapie cum anume să conteste în mod activ aceste credințe disfuncționale și să dobândească modalități sănătoase de a filosofa. Numeroase alte tehnici care ajută persoanele să se oprească din îngrijorarea obsesivă constau în: limitarea în mod deliberat a îngrijorării obsesive la nu mai mult de 15 minute pe zi, silind persoana să se gândească și la alte lucruri și proiecte; inventarierea avantajelor pe care le avem dacă rămânem în prezent și dacă ne concentrăm asupra plăcerilor imediate care ne sunt la îndemână; implicarea în mod constructiv în activități plăcute, în timpul liber. Silindu-se să stea în prezent și să se concentreze asupra plăcerilor de astăzi, persoanele reușesc să se distragă de la grijile lor obsesive și să-și sporească bucuria de a trăi.

În mod similar, fiecare dintre noi poate folosi concentrarea asupra prezentului și rămânerea în prezent, chiar dacă nu suntem perturbați în mod serios de ceva anume. Să nu lăsăm prezentul să treacă pe lângă noi și să acordăm timp și să ne concentrăm asupra modurilor în care ne putem îmbunătăți interesele și preocupările de acum. Exact așa cum a deveni complet absorbit de muzică, artă sau știință presupune timp și eforturi deliberate, aceeși concentrare ne este necesară și pentru a descoperi și a pune în aplicare moduri de a fi prezent în prezent.

Așadar, nu lăsați să se irosească ziua de astăzi, lăsând-o să treacă pasiv. Este ușor să urmați acea cale, dar nu este suficient pentru a trăi o viață împlinită.

Daca si tu te confrunti cu astfel de probleme si iti doresti sa scapi de ele, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Ce este empatia si cum o putem exersa

empatie1
Emotional-Reasoning2

Înfruntă evitarea

man-fighting-his-shadow-facing-260nw-629665322

Sa vorbim despre psihoigiena

1613915_1437743994

Cum gestionam autocritica

autocritica

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.