Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Poți să faci față furiei fără să te înfurii?

Gabriel Dinu
Furie 1

Am decis să scriu acest articol despre furie, deoarece deși aceasta poate fi una dintre cele mai distructive emoții, rămâne totodată emoția în privința căreia oamenii par a fi cei mai confuzi și asupra căreia aleg să lucreze cel mai puțin. Acestă concluzie apare ca fiind unul dintre marile paradoxuri ale psihoterapiei. Mi se întâmplă să observ adesea impactul distructiv pe care furia îl poate avea asupra vieților omenești. Necontrolată, poate distruge unele dintre cele mai apropiate relații ale oamenilor și poate submina sănătatea fizică și mentală a acestora.

Surprinzător, știința cunoaște mult mai puține lucruri despre furie decât despre alte probleme emoționale, pur și simplu pentru că există mai puține studii de cercetare despre tratarea furiei decât despre abordarea altor dificultăți emoționale. Din cauza acestei stări de fapt din domeniul studiului furiei, oamenii cred adesea numeroase mituri privind această temă. E ceva obișnuit să întâlnim persoane cu probleme legate de furie care cred despre furia lor sau despre exprimarea acesteia lucruri care nu numai că sunt false, ci realmente le agravează furia. De asemenea, este știut faptul că, dacă pe lângă problemele de furie, suferiți de o altă problemă psihologică primară, aceasta din urmă va deveni mai severă și mai puțin receptivă la tratament.

Câteva lucruri pe care știința le-a aflat despre furie ca emoție ne arată că este o problemă dificil de schimbat. Furia este singura emoție negativă pe care oamenii din întreaga lume doresc, de obicei, să o păstreze. Atunci când oamenii chiar vor să-și modifice furia, motivația lor pentru schimbare este mai firavă și mai trecătoare decât motivația lor de a-și modifica alte emoții. Nimeni nu dorește să rămână deprimat, anxios, dezgustat sau vinovat, dar oamenii își doresc însă adesea să rămână furioși. Aceasta reprezintă o diferență foarte importantă între furie și alte emoții neplăcute. Tocmai de aceea este important ca oamenii să înțeleagă consecințele negative ale furiei lor și să identifice modul în care mânia îi împiedică să-și atingă scopurile și le otrăvește relațiile interpersonale.

O altă diferență majoră între furie și alte emoții se vede în ceea ce se numește paradoxul persoanei furioase. Când simțim depresie, vinovăție, rușine sau anxietate, ne frământăm de obicei în legătură cu ceva ce credem că am făcut sau cu o trăsătură pe care o avem și despre care credem că ar fi cauza emoției tulburate, urmarea fiind încercarea de a ne schimba. Atunci când ne înfuriem însă, considerăm de obicei că sursa furiei noastre se află în exterior și că nu ne-am înfuria dacă ceilalți nu ar face anumite lucruri negative. Din păcate, atunci când considerăm că motivele furiei se află în afara noastră, soluția problemelor legate de furie ne apare ca fiind reprezentată de schimbările pe care alți oameni trebuie să le facă, iar dacă motivul extern al furiei noastre nu se schimbă, rămânem prizonieri ai acestui sentiment.

Deși multe cărți ne spun cum să ne gestionăm furia, niciunul dintre sfaturi nu pare a funcționa prea bine, existând și multe contradicții. Unii ne recomandă să adoptăm o atitudine pasivă, lipsită de rezistență atunci când ceilalți ne tratează nedrept, presupunându-se că acest lucru le-ar arăta tuturor că suntem cu adevărat stăpâni pe propria persoană, că avem fermitate și putere. Acceptarea pasivă, însă, conduce adeseori la continuarea nedreptăților sau mai rău, o poate amplifica. Alte cărți despre furie, ne îndeamnă să ne exprimăm liber și pe deplin sentimentele de furie, lucru care îi va învăța minte pe ceilalți. Poate că așa se va întâmpla, dar la fel cum iubirea naște iubire, furia naște riposte.

Întrucât ambele abordări ale furiei au rezultate îndoielnice, care este oare soluția? Epictet, un filosof stoic deosebit de înțelept, a subliniat acum aproape două mii de ani că alegem să reacționăm exagerat în fața comportamentului neplăcut și nedrept al celorlalți. Nu suntem obligați să reacționăm astfel și așa cum a procedat și Epictet, fiecare dintre noi poate alege, într-un mod mai înțelept, să reacționeze diferit. Aceasta este una dintre principalele doctrine ale Terapiei Rațional-Emotive și Comportamentale (REBT), care respectă înțelepciunea străveche a mai multor filosofi asiatici și europeni și o alătură unora dintre cele mai moderne metode de psihoterapie. Oricare dintre noi poate folosi metodele REBT pentru a-și reduce semnificativ reacțiile furioase și de autosabotare și pentru a trăi fără isterie într-o lume adesea dificilă și nedreaptă. Modificându-ne gândurile, sentimentele și comportamentele de furie, putem diminua furia resimțită și putem trăi o viață mai fericită și mai împlinită.

Dacă doriți să învățați să vă depășiți tendința de a vă înfuria, va asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizati o programare.

NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu
0746 211 896
ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Cum sa 'nu'

Disconfortul constructiv

brain muscle
Furie 1

De ce 'nu'?

control

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.