Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

O zi proasta? Intoarce foaia!

Gabriel Dinu
turn-the-page

Stii momentul acela in care, dupa o suma de evenimente neplacute sau stari inconfortabile, esti gata sa capitulezi si intr-un gest de predare, sa faci „declaratia oficiala” catre tine insuti spunandu-ti: „este o zi proasta!”?

Aceasta concluzie este ceea ce psihoterapia cognitiv-comportamentala numeste „evaluare globala” – faci o evaluare a intregii zile pe baza a 2, 3 sau 7 evenimente, omitand faptul ca in ziua respectiva au avut loc mult mai multe momente, intamplari atat negative, cat si pozitive. Ca urmare a acestui mod de gandire, mintea ta va cauta involuntar argumente care sa sustina ideea enuntata si va scoate in evidenta toate aspectele negative ale zilei, chiar si cele minore.

Astfel, evenimente pe care in alte zile le treceai cu vederea fara sa le acorzi nicio atentie, azi devin confirmari ale faptului ca aceasta „este o zi intr-adevar proasta”. Daca ieri ai condus relativ calm catre serviciu, azi ti se pare ca toti iti taie calea. De fapt nu este nimic diferit in traficul din oras, dar tu esti azi mult mai atent la oricine nu isi pastreaza banda.

Desigur, chiar si in astfel de zile au loc si numeroase intamplari pozitive care vor fi trecute de cu vederea.

Nimanui nu ii plac zilele proaste. Deci, cum sa schimbi foaia si sa scapi de acest mod irational de gandire? Iata cativa pasi care te-ar putea ajuta:

1. Opreste-te cateva momente si da-ti voie sa simti ceea ce simti. Identifica-ti emotiile fara sa le judeci sau sa le respingi: „Ma simt trist, furios, nerabdator, anxios, frustrat” etc.

2. Provoaca-te sa identifici evenimentele sau aspectele pozitive ale acelei zile. La inceput ar putea sa para imposibil (motiv pentru care am folosit verbul „a provoca”!), dar acestea exista. Indiciu: pot fi acele lucruri bune cu care te-ai obisnuit si pe care aproape ca uiti sa le iei in seama sau aspecte care ar fi putut sa mearga prost, dar s-au solutionat bine. Gaseste cel putin 5!

3. Noteaza pe o hartie gandurile negative pe care le ai sau evenimentele neplacute care au avut loc. Inauntrul mintii noastre gandurile si evenimentele par mai mari si mai greu de gestionat deoarece le lipseste aspectul concret. Punandu-le pe hartie vei vedea ca nu ai „numai probleme”. Ai un numar finit de probleme si abordandu-le rand pe rand le vei gestiona cu succes!

Evenimetele neplacute fac parte din viata fiecaruia dintre noi. Uneori reusim sa le depasim si sa ne gestionam starile cu succes, alteori avem nevoie de un pic de ajutor, ceea ce este ok.

Daca doresti asistenta pentru a gasi solutiile rationale in zilele cu provocari, te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Poti face o programare la unul din numerele de telefon pe care le gasesti la sectiunea de Contact de pe site.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Sandra Voicu
0729.007.831
sandra.voicu@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Psihoterapie online

SA-Online-Consulting
dfgdfg

Sfaturi pentru o viata fericita

article-first

Ruminatia. Cum ne oprim gandurile?

ruminatia

Importanța rutinelor și a obiceiurilor

Imag4

O zi proasta? Intoarce foaia!

turn-the-page

De ce amanam sa mergem la psiholog?

Therapy-myths-busted-photo-2

Cum facem fata dezamagirilor

disappointment

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.