Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Afla cum comunici ineficient in relatia ta

Gabriel Dinu

Exista cateva probleme tipice care pot aparea intr-o relatie de cuplu. Poate in ultima perioada ai simtit foarte multa frustrare in legatura cu partenerul tau, poate crezi ca nu mai ai ce sa ii spui prietenei tale, poate se intampla sa evitati sa aveti relatii intime, poate in ultimul timp vi se pare ca toate incercarile voastre de a comunica se finalizeaza cu o cearta.

De ce nu esti satisfacut in relatia ta?

Problemele financiare, dificultatile de natura sexuala, problemele individuale (tulburari mentale, dificultati in managementul emotiilor, adictii) si schimbarile care pot aparea pe parcursul relatiei pot afecta satisfactia in cuplu. Desi motivele care duc la scaderea satisfactiei in cuplu variaza, modul in care acestea se manifesta in cadrul relatiei pare a fi constant si se reflecta in felul in care partenerii comunica. Chiar si in cele mai de succes relatii exista situatii de conflict. Apartitia conflictului insa nu este o problema in sine, ci relatia este afectata de modul in care este gestionata aceasta stare de tensiune.

Care sunt tipurile ineficiente de a comunica?

Aceste modalitati ineficiente de comunicare pot prezice cu o acuratete de pana la 90% esecul intr-o relatie de cuplu.

Critica – Critica presupune evaluarea celuilalt ca persoana, a-i pune o eticheta si a-l ataca in timpul conversatiei. Transmitem in acest mod ideea ca partenerul nostru este problema si nu ne uitam la comportamentele pe care le face. De exemplu: ”Tot timpul vorbesti doar despre tine, esti egoist”, ”Nu faci niciodata curat in casa, esti foarte lenesa”.
Defensiva – Defensiva este o incercare de a te proteja, de a-ti demonstra nevinovatia sau de a preveni un potential atac. Uneori facem acest lucru prin a contraataca sau prin a ne lua postura de victima. Multi oameni devin defensivi atunci cand se simt criticati, insa aceast comportament nu duce la rezolvarea problemei prezente, ci dimpotriva este un mod prin care dam vina pe partener. Spunem de fapt ca problema nu sunt eu, ci esti tu. Ca si rezultat, nu rezolvam situatia si de multe ori ajungem la conflict. Acest mod de comunicare se manifesta prin a ne gasi scuze pentru comportamentele noastre, prin a ignora ce spune cealalta persoana si a raspunde cu o plangere sau o critica, prin a repeta aceleasi lucruri fara a lua in considerare ce ne-a transmis partenerul nostu. De exemplu: ”Spui asta despre mine? Dar tu cum te comporti?”, ”Nu este adevarat. Tu esti cea care a gresit!”.
Blocajul – Blocajul apare atunci cand cel care asculta se retrage din interactiune. Acest lucru se intampla atunci cand ne simtim coplesiti de situatie, incepem sa devenim agitati si avem impresia ca nu mai putem gandi clar. Il puteti recunoaste prin semne nonverbale cum sunt incrucisarea bratelor, evitarea contactului vizual, privirea in alta parte. Atunci cand ne blocam intr-o discutie folosim cuvinte monosilabice, incercam sa schimbam subiectul, incercam sa parasim incaperea sau aplicam tratamentul tacerii. De exemplu: ”Nu trebuie sa mai suport asta”, ”De ce are tot timpul ceva cu mine?”, ”Nu pot sa cred ca mi-a spus asta!”.
Dispretul – Folosim dispretul atunci cand facem afirmatii dintr-o pozitie de superioritate, atunci cand ne insultam partenerul sau cand apelam la abuzul psihologic. In acest mod de comunicare folosim sarcasmul, cinismul, umorul hostil, tonul batjocoritor. In mintea celui care utilizeaza dispretul poate fi un gand de genul ”Sunt mai inteligent/bun/frumos decat tine”. Persoana se concentreaza astfel pe greselile celuilalt pe care le scoate in evidenta si omite lucrurile pozitive pe care le poate aprecia la partener. De exemplu: ”Tu te plangi ca esti obosita? Eu am lucrat toata ziua sa aduc bani in casa si acum tu esti nerecunoscatoare”, ”Esti un prost. Nici nu are rost sa incerc sa iti explic pentru ca oricum nu intelegi.”

Este foarte important sa devenim constienti de aceste modalitati de comunicare extrem de daunatoare pentru relatia noastra si sa incercam sa le schimbam. Daca ti-ai dat seama ca ele apar si in relatia ta merita sa inveti cum sa comunici eficient si sa apelezi acum la ajutor.

Daca nu poti ajunge la cabinetul nostru din Bucuresti sau Cluj-Napoca, te asteptam pe www.gandestesanatos.roInscrierea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite si ele te pot ajuta sa intelegi de ce apar aceste dificultati si vei invata impreuna cu psihoterapeutul tau cum sa le faci fata cat mai bine si sa reusesti sa te bucuri de relatiile tale cat mai mult!
Gasesti mai multe detalii dand click aici: Psihoterapie online

Psiholog Roxana Petrus
0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.