Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Ce ne face anxioși și deprimați?

Gabriel Dinu

Ce au în comun o comunitate italiană din Statele Unite, bolile de inimă, anxietatea și depresia? Întrebarea aceasta nu e o ghicitoare la trivia, ci mai degrabă o temă care a preocupat destui cercetători de-a lungul timpului.

În anii ’60 un medic american a descoperit o comunitate de imigranți italieni în orășelul Roseto din estul Statelor Unite ale Americii cu o particularitate interesantă. Spre deosebire de orașele din apropiere și de media din SUA, acești oameni nu sufereau de afecțiuni medicale grave. Aveau o incidență semnificativ mai mică a bolilor de inimă decât media Statelor Unite ale Americii, deși aparent nu făceau nimic diferit. Consumau mâncare grasă, alcool, fumau până la vârste înaintate. Nu aveau particularități fizice diferite, și totuși erau mult mai sănătoși.

Eliminând pe rând factorii fizici și medicali, medicul a ajuns la investigarea factorilor sociali. Și atunci a descoperit ceva extraordinar. Acești oameni trăiau într-o comunitate. Cei mai mulți se cunoșteau între ei, se opreau pe stradă când se întâlneau ca să schimbe câteva vorbe, se adunau periodic pentru mese între prieteni și familie, aveau valori și interese comune și le împărtășeau între ei.

Acest fenomen a luat numele de efectul Roseto, după denumirea orașului.

Ce e interesant este că efectul Roseto nu este consemnat doar pentru rata mică a bolilor de inimă, dar și pentru o rată mică a incidenței stărilor de depresie și anxietate.

Cu toții știm cât de dificile sunt aceste stări emoționale. Fie că le-ați experimentat chiar voi sau persoanele apropiate vouă, anxietatea, depresia și alte stări emoționale negative afectează atât fizic – pentru că apar multe senzații fizice neplăcute, emoțional, dar mai ales social.

Deși se vorbește mult despre combaterea cauzelor fizice și emoționale ale tulburărilor emoționale mai puțin se discută despre factorul social. Ce citim despre cauzele anxietății și depresiei ne spune că anumite vulnerabilități fizice, emoționale sau evenimente de viață negative sunt printre cauzele cele mai comune ale acestor tulburări. Deși extrem de importanți, acești factori sunt în mare parte în afara controlului nostru. Nu putem controla ce ni s-a întâmplat în copilărie, ce vulnerabilități chimice apar în creierul nostru. Dar putem controla într-o mai mare măsură ce se întâmplă acum în viața noastră. Cât de izolați suntem, cât de conectați suntem cu cei din jur, cât de mult avem și punem în practică valori sănătoase și importante pentru noi.

Un studiu din anii ’70 a descoperit că sentimentul de singurătate face ca nivelul de cortizon (un hormon care se secretă în situații de stres) din salivă să crească la fel de mult ca în situațiile în care suntem atacați fizic de o altă persoană.

Această descoperire este extrem de reală mai ales acum, când viețile extrem de ocupate pe care le trăim duc la a ne aglomera cu tot felul de obiective care ne obosesc, ne sleiesc de energie și, paradoxal, ne țin deoparte unii de alții.

Nu e de mirarea că izolarea socială vine cu stări de depresie și anxietate. Din punct de vedere evoluționist, suntem setați să creăm și să păstrăm relații strânse cu cei din jur. Dacă ne-am fi trezit la începuturile societății, în savană, singuri, fără „tribul” nostru am fi fost expuși la pericole nenumărate și probabil am fi murit foarte repede. Deși acum situația nu e nici pe departe la fel de amenințătoare fizic, e identic de amenințătoare emoțional.

A fi împreună cu alți oameni nu înseamnă doar să fiu înconjurat fizic de alte persoane. Asta se întâmplă oricum în orașele mari în care locuim, la locul de muncă. La fel cum nu înseamnă doar să pot contacta și vorbi cu alte persoane online. Asta e foarte simplu în generația social media în care avem 50 de prieteni online cam în orice moment al zilei.

A fi conectat cu alte persoane înseamnă să pot împărtăși cu ceilalți lucrurile care contează pentru mine. Dacă avem în jur oameni, dar nu împărtășim cu ei ce contează pentru noi, atunci tot singuri ne vom simți. A fi conectat înseamnă să am sentimentul de ajutor si protecție mutuală.

Depresia și anxietatea ca tulburări emoționale vin cu izolare socială, dar se pare că de multe ori sunt cauzate de izolare socială și singurătate, pe lângă cauzele biologice și evenimente de viață negative.

Ce putem face este să ne uităm cu atenție la cum arată viața noastră. Ce îmi aduce un sentiment de mulțumire? Ce mă face să mă scol din pat dimineața? Cât de conectat mă simt cu cei apropiați mie? Cât de mult îi ascult pe ceilalți? Comportamentele mele sunt în linie cu valorile mele? Mă simt singur? Ce fac ca să mă conectez cu ceilalți? Cât de des mă simt singur? Ce fac atunci când mă simt singur?

Toate aceste întrebări ne îndeamnă de fapt la o pauză de re-analizare a lucrurilor semnificative din viața noastră. Această pauză e important să fie luată periodic așa încât să putem să ne re-aliniem la ce dorim să obținem și la cine ne dorim să devenim. Și se pare ca ne ajută să ne ferim de anxietate și depresie.

Reîntoarcearea la valori și la analizarea relațiilor semnificative din viața noastră ne va da în primul rând sentimentul de control și de auto-determinare – senzația că sunt în controlul vieții mele, că sunt un agent important în viața mea și nu un observator. Iar studiile arată că exact acest sentiment ne protejează de apariția stărilor de depresie și anxietate.

Așa că vă provoc la început de an să vă puneți câteva dintre întrebările de mai sus. Poate unele vor veni cu multe alte întrebări, poate cu schimbări sau dimpotrivă cu realizarea faptului că vă descurcați bine la acest capitol.

Mult succes!

Vă așteptăm la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteți accesa pagina de Contact a site-ului și să realizați o programare.

NOU! Accesați gratuit primele 3 ședinte-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația Gândește Sănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă doriți și interacțiune cu un psiholog vă puteți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Irina Paraschiv
Emotional Health Specialist
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.