Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum sa acceptam mai usor gandurile negative in tulburarea obsesiv compulsiva

Gabriel Dinu

Din ce in ce mai multe persoane apeleaza la psihoterapie pentru a scapa de starile de anxietate, panica sau de gandurile atat de neplacute, obsesive, care se intalnesc in tulburarea obsesiv compulsiva. Dintotdeauna oamenii s-au ferit in general de lucrurile care ii fac sa se simta rau, sa simta emotii negative sau care le cauzeaza disconfort, persoanele care au trecut prin stari de anxietate, panica si ganduri obsesive cu atat mai mult cu cat au experimentat momente foarte dificile.

In acest articol imi propun sa discut despre cat de importanta este pentru vindecare acceptarea faptului ca in mintea noastra pot aparea ganduri negative si ca acestea nu sunt cu necesitate ingrozitoare sau insuportabile si ca nu ne transforma aparitia lor in persoane rele.

Ce inseamna vindecarea de tulburarea obsesiv compulsiva?

In terapia cognitiv comportamentala vindecarea presupune in primul rand cunoasterea mecanismelor prin care pot aparea si se mentin gandurile obsesive. Asa cum stiu persoanele care au trecut prin asta, un gand obsesiv este un gand foarte neplacut ca ne-am putea face noua rau sau ca am putea face rau persoanelor din jur, un gand care ne provoaca frica intensa, care e vazut ca fiind inacceptabil si care, desi e greu, nu e imposibil de scos din minte. O alta caracteristica importanta e faptul ca, desi provoaca frica foarte mare, persoanele care experimenteaza aceste ganduri stiu ca nu ar face niciodata lucrul pe care il gandesc.

Exercitiul pentru ganduri obsesive promovat in terapia cognitiv comportamentala presupune desensibilizarea la gandul obsesiv prin repetarea argumentelor pentru care nu imi doresc sa fac ce gandesc si acceptarea faptului ca acesta e doar un gand si nu neaparat ceva ce persoana isi doreste sa faca.

Mai multe despre gandurile obsesive si tulburarea obsesiv compulsiva gasiti aici.

Cum sa acceptam ganduri negative?

Una dintre provocarile pentru clientii care trec prin tulburarea obsesiv compulsiva este acceptarea faptului ca mintea lor produce astfel de ganduri si ca, in ciuda faptului ca o persoana are ganduri negative, asta nu inseamna ca acea persoana e o persoana rea sau incapabila. Multi clienti ma intreaba: “Cum e posibil sa am gandul ca as putea face rau copiilor mei daca eu ii iubesc atat de mult? Nu inseamna asta ca nu sunt o mama buna?” Ei bine, nu, nu asta inseamna si da, putem avea astfel de ganduri si in continuare sa ma achit de sarcinile de mama in fiecare zi cu succes si sa imi iubesc la fel de mult copii.

Explicatia e simpla: nimeni nu poate controla ce ganduri ii intra in minte. Ganditi-va la mintea dvs ca la un supermarket deschis non-stop. Nimeni nu bate la usa atunci cand intra in supermarket. Insa, o data ajunsi acolo, daca incepem sa dam marfa jos de pe rafturi, cu siguranta ca va veni cineva si ne va ruga sa ne calmam sau sa iesim din magazin.

Asa se intampla si in mintea noastra. Nu putem controla ce ganduri ne intra. Acestea pot veni fara motiv aparent, legate poate de intamplari pe care le-am auzit sau vazut, uneori chiar inconstient. Totusi, atunci cand gandurile sunt in mintea noastra si le constientizam, atunci avem control asupra lor. Le putem dezbate, le putem argumenta sau contra-argmenta, si pe baza motivatiilor sau dorintelor noastre, putem alege pe care dintre actiuni le si intreprindem.

Acceptarea acestor ganduri inseamna in principal sa constientizam faptul ca in mintea noastra pot aparea ganduri pozitive sau negative, ganduri pe care ni le dorim sau unele pe care nu ni le dorim si ca asta nu ne face sa fim persoane mai rele sau mai bune. Mai toti oamenii au la un moment dat in mintea lor si ganduri negative sau de-a dreptul chinuitoare, si asta nu inseamna ca ei sunt oameni rai sau incapabili, doar pentru ca le au.

Imaginati-va o camera in mintea dvs cu multe scaune, unele mai rupte si pline de cuie si unele mai noi si confortabile, insa toate batute in cuie de podea. A nu accepta gandurile negative in minte e ca si cum am incerca din rasputeri, in permanenta, sa scoatem din podea scaunele rupte in timp ce ne-am aseza pe ele. In felul acesta vom fi mereu focusati pe lucrurile negative din mintea noastra si din viata noastra, ne vom spune lucruri ca de exemplu: “Nu pot suporta sa am aceste ganduri, viata mea e groaznica daca ele apar”.

Aceste fraze irationale si rigide pe care le repetam e ca si cum am sta in permanenta pe “scaunele” rupte si inconfortabile din mintea noastra, in loc sa ne focusam pe “scaunele” noi si confortabile. Ambele categorii au loc destul in mintea si in viata noastra, iar faptul ca le avem pe amandoua nu ne face viata groaznica, ci doar cu momente neplacute, nu ne face persoane rele, ci doar persoane normale, in mintea carora apar si ganduri pozitive si ganduri negative.

Fraza rationala pe care ar fi bine sa o repetam in astfel de momente este: “Mi-ar placea si fac tot ce tine de mine sa nu mai am aceste ganduri, dar daca ele totusi mai apar, asta e foarte neplacut, dar nu inseamna ca viata mea e insuportabila si nici ca eu sunt o persoana rea. Am si calitati si defecte, am si momente bune si mai putin bune, si reusesc cu toate astea sa imi fac sarcinile zilnice, sa ma bucur, sa imi iubesc copiii si sotul/sotia”.

In concluzie, daca va confruntati cu astfel de ganduri si de stari nu ezitati sa apelati la ajutorul unui psihoterapeut de orientare cognitiv comportamentala care va va ajuta sa va explicati si sa acceptati lucrurile care vi se intampla. Mai apoi veti lucra impreuna asa incat sa puteti controla mai bine gandurile negative si sa va bucurati mai mult de viata. Nu uitati in acelasi timp, ca in mintea noastra pot intra tot felul de ganduri – unele dorite, altele mai putin, si ca simpla aparitie a acestora in mintea noastra nu ne face persoane rele si nu anuleaza toate celelalte ganduri pozitive si nici lucrurile bune din viata fiecaruia.

Daca nu reusiti sa ajungeti la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj-Napoca, va invit sa va inregistrati pe www.gandestesanatos.ro! Inscrierea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite si ele va vor ajuta sa intelegeti mai bine cum puteti controla gandurile cu care va confruntati.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.