Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum să îți păstrezi sănătatea emoțională lucrând de acasă

Gabriel Dinu

În ultima săptămână cele mai multe companii din România și nu numai au început să implementeze munca de acasă pe perioadă nedeterminată, pentru a preveni extinderea infecțiilor cu Covid-19. Deși mulți dintre angajații companiilor mari sunt obișnuiți cu această practică, sunt destul de mulți oameni care fac asta pentru prima oară.

Unii sunt îngrijorați că nu vor reuși să facă față cerințelor, alții că izolarea va fi foarte dificilă, iar alții că nu vor mai putea să se concentreze. Izolarea fizică într-adevăr nu e benefică pe termen lung, aceasta poate chiar duce către stări de anxietate, depresie și burn-out.

Haideți să vedem ce putem face așa încât să ne păstrăm sănătatea emoțională în timpul muncii de acasă:

1. Trezește-te la aceeași oră ca atunci când mergeai la muncă și păstrează-ți rutina de dimineață: fă un duș, îmbracă-te, bea cafeaua. Acest lucru te ajută să păstrezi aceeași rutină mentală și îți va da un sentiment de control asupra programului tău. Oricât de confortabile par pijamalele, ele te vor ține într-un mindset de relaxare și nu te vor ajuta deloc să te mobilizezi.

2. Fă mișcare fizică și ia niște aer. O contribuție mare la starea de concentrare de la muncă este că ieși din casă și te miști până acolo. Nu e niciun motiv să renunți la mișcare dacă stai în casă. Deschide ferestrele, întinde-ți și dezmorțește-ți corpul sau folosește video-uri de pe YouTube ca să îți păstrezi starea fizică. Sunt nenumărate săli de sport sau antrenori care în perioada asta își pun antrenamentele online pe YouTube. Mișcarea fizică îți va da energie, îți va mobiliza mușchii și îți va umple creierul de endorfine necesare concentrării și stării de bine.

3. Planifică-ți munca. Într-adevăr, întâlnirea de status din fiecare zi te ajuta mult să îți prioritizezi ziua și să te ții mobilizat. Poți continua să planifici după amiază ce vrei să rezolvi în ziua următoare și să continui să faci întâlnirile de status online. Pe lângă faptul că vei fi mai puțin distras, vei avea o imagine mai bună despre ce ai de făcut ca să te organizezi mai bine și vei păstra și contactul social cu colegii tăi.

4. Setează limite de timp și spațiu. Stabiliește-ți locul de birou, de preferat departe de TV sau bucătărie sau alte distrageri. De asemenea, setează-ți orele de lucru și menține-le pe cât posibil. E foarte simplu să fii distras de o gustare, știri, etc., dar asta va face lucrurile mai dificile. O lipsă de structură în program duce fie la muncă excesivă, până când mergi la culcare sau te extenuezi, sau dimpotrivă la amânarea sarcinilor foarte ușor. Ambele variante sunt un indicator bun al burn-out-ului. A te decide să te oprești la 6 sau 6.30 în avans este un exercițiu de setare de limite care îți dă control asupra timpului tău și un sentiment de împlinire.

5. Monitorizează-ți gândurile și dispoziția. Dacă începi să devii stresat la ideea că nu poți face față e o idee bună să te oprești și să vezi ce se întâmplă în mintea ta. Mulți oameni cu care am lucrat se gândeau că a lucra de acasă înseamnă că e nevoie să lucrezi mai mult și atunci pun multă presiune pe ei. Pentru alții, nu era mereu clar cum arată calitatea muncii lor dacă nu discută cu alții sau nu interacționează cu managerii, așa că devin atât de preocupați de calitatea muncii lor încât ajung la burn out. Toate aceste comportamente sunt semne că în mintea voastră au apărut cerințe rigide despre muncă, despre voi și ceilalți: “Trebuie să fac o treabă bună pentru că altfel… îmi pot pierde jobul / pierd respectul celorlalți / dezamăgesc, etc.”.

6. Ia pauze. Acest punct este cu atât mai important la munca de acasă pentru că e tentant să lucrezi mai mult, fără pauză ca să termini mai repede. Planifică-ți sarcinile și după fiecare dintre ele ia o pauză: fie ca e vorba despre stat la fereastră sau pe balcon 10 minute, vorbit la telefon, jucat cu pisica, orice alegi ca pauză îți va regla presiunea sângelui în corp și va menține concentrarea.

7. Planifică ceva distractiv după-amiază sau seara. Asta te va motiva să te ții de programul de lucru și îți va da ceva pe care să îl aștepți cu nerăbdare. Este o extra motivare să te oprești din lucru la ora stabilită și să te relaxezi. Un film, cină, o baie, toate sunt idei bune.

Cu toții trăim evenimente care nu ni s-au mai întâmplat niciodată, nici nouă și nici părinților noștri. Îngrijorarea si incertitudinea sunt normale, însă luați-vă și timp ca să vă ajustați la noua situație. Munca de acasă este o activitatea care are nevoie de timp de testare și de găsire a celei mai bune soluții pentru tine și pentru munca ta.

Dă-ți spațiu să te ajustezi și nu te panica dacă primele zile vor fi mai dificile și nu vei reuși să faci mare lucru. Găsește metoda potrivită pentru tine și ajustează-ți așteptările. E posibil să îți dai seama pe parcurs că munca de acasă este chiar mai plăcută și ești mai productiv.

Succes!

Dacă ai nevoie de ajutor pentru a face față stresului legat de toată situația cu acest Covid-19, intră pe www.gandestesanatos.ro, creează un cont, vezi primele 3 ședințe-lecții gratuite și în cel mai scurt timp cineva din echipă va lua legătura cu tine.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședinte-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația Gândește Sănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

(Photo credit: Sincerely Media for Unsplash.com)

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.