Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Cum sa ne planificam mai bine activitatile

Gabriel Dinu

Multi dintre oamenii care imi cer ajutorul pentru sedinte de consiliere psihologica si dezvoltare personala se confrunta cu stari de neliniste, anxietate, nemultumire de sine, tristete, lipsa chefului si a interesiului pentru activitati. Multe dintre aceste emotii negative nu numai ca ii fac sa se simta rau, dar le si afecteaza foarte mult functionarea de zi cu zi.

Amanarea si lipsa eficientei in planificare se intalneste in multe situatii: a face sport, a reusi sa imi fac un plan de a invata ceva nou (o limba straina, spre exemplu) sau de a invata pentru un examen, un plan pentru dezvoltare personala, a cauta si planifica vacanta, a imi cauta un nou loc de munca etc. Oricat de ciudat ar parea, oamenii amana si au dificultati in a planifica foarte multe activitati din multe arii ale vietii lor, asa incat cateva indicatii despre o planificare reusita sunt binevenite.

Una dintre cauzele acestor stari este si faptul ca aceste persoane isi propun sa faca multe sarcini insa au dificultati in a le duce pana la capat. Despre amanare si cum o putem contracara am discutat intr-un articol anterior.

Acum as vrea sa ating subiectul planificarii eficiente a unor sarcini. Cum putem sa planificam mai bine activitatile asa incat putem mari sansele sa ducem la bun sfarsit.

1. Identifica exact care sunt obiectivele de indeplinit

De cele mai multe ori in spatele esecului unei activitati sta o slaba motivatie. Obiectivele ar trebui sa fie raspunsul la intrebarea: De ce vreau sa fac aceasta activitate? Ce beneficii imi va aduce?

Dupa ce gasesc aceste raspunsuri, hai sa ne intrebam: “Care sunt lucrurile pe care vreau sa le obtin in aceasta activitate?”

Daca luam exemplul sportului, dintre obiectivele care vin primele in minte ar fi: 1. Sa slabesc sau sa ma mentin in forma, 2. Sa am mai multa energie, 3. Sa reusesc sa ma concentrez mai bine (de exemplu, unul dintre studiile recente pe memorie arata ca cea mai eficienta cale de imbunatatire a memoriei este miscarea fizica).

Cu cat mai specifice si mai obiective cu atat mai bine. Mai mult, obiectivele clare vor ajuta si la evitarea amanarii. Cu cat stim mai bine ce ne dorim sa atingem in timpul pe care il avem la dispozitie cu atat mai mult vor scadea sansele sa ne luam alte sarcini pe langa. A sti ce ne dorim cat mai specific ne va ajuta sa fim disciplinati in organizarea timpului.

2. Scrie obiectivele

Faptul ca stiu ce imi doresc nu e mereu de ajuns. E foarte important sa scriu acest obiecte undeva unde sa imi fie mereu la indemana asa incat sa le pot avea “sub ochi” in permanenta. Asta ma va ajuta sa raman motivat si sa am mereu in vedere ce imi doresc sa fac.

3. Prioritizeaza

Acest punct este foarte important. Cu totii traim intr-un mediu solicitant in care noi cerinte apar in fiecare moment. Atunci acest pas devine esential. Atunci cand pot face o prioritizare clara voi fi mai organizat si imi voi putea gestiona timpul mult mai bine.

Mai mult, aceasta prioritizare va ajuta la a face lucrurile pe care mi le doresc in defavoarea lucrurilor marunte care pot aparea si care nu sunt atat de importante pentru atingerea obiectivelor mele.

De exemplu, e important ca atunci cand intr-o saptamana am de mers la cursuri, mers la locul de munca, planificat timp cu colegii, e bine sa stim in fiecare zi care dintre aceste activitati sunt mai importante pentru scopurile mele.

4. Creaza o lista zilnica / saptamanala

Obiectivele sunt foarte importante pentru a dezvolta o strategie de a organiza timpul, insa uneori aceste strategii se pot intinde pe o perioada mai indelungata. Listele de lucruri punctuale de facut zilnic sau saptamanal pentru a atinge aceste obiective vor ajuta la o mai buna organizare. Mai mult acestea va vor ajuta mult sa puteti tine evidenta pasilor facuti spre obiective.

De exemplu, la locul de munca unde, cel mai probabil, sarcinile sunt variate si se succed destul de repede, e de mare ajutor sa creati in fiecare dimineata o lista cu lucrurile defacut in acea zi cu tot cu o prioritizare a lor. In acest fel, taind din aceste sarcini pe masura ce le indepliniti, veti avea un mai bun control asupra activitatilor iar sansa de a spune Da la sarcini ce nu sunt importante va scadea foarte mult.

5. Categorizati activitatile

In momentul in care avem si lista de lucruri de facut cat si prioritizarea acestora e bine sa incepem sa le categorizam asa incat sa avem un mai bun control asupra acestora. Unele pot fi lucruri pe care e nevoie sa le faceti dvs, altele pot fi lucruri pe care le puteti delega, iar altele pot fi activitati care poate se pot amana mai mult timp.

Acest lucru va ajuta la evitarea supra-aglomerarii, asa incat sa pot avea timp si pentru activitati placute.

Activitatile de la locul de munca sunt perfecte pentru acest exemplu. Unele pot fi delegate, altele au nevoie de atentia dvs, etc. Mai mult, in planificarea unei excursii impreuna cu cativa prieteni, o categorizare a sarcinilor de facut va va ajuta sa nu va supra-incarcati si sa reusiti sa duceti la bun sfarsit activitatile mul mai relaxat si mai eficient.

6. Folositi un planificator saptamanal

Acest lucru va ajuta la o mai buna prioritizare si o gestiune a timpului. In momentul in care reusiti sa stiti cu cat mai mare precizie cand anume planificati sa faceti un anumit lucru, atunci sunt mult mai putine sanse sa planificati altceva in acel moment.

7. Evitati amanarea

Unul dintre inamicii organizarii si planificarii eficiente este amanarea. Niciun moment nu e mai bun la a incepe sa implementati aceste strategii decat cel prezent. A amana chiar si planificarea activitatior va duce desigur la o si mai slaba prioritizare.

In final nu uitati ca cel mai important este sa incepem sa ne planificam activitati si sa facem macar o parte din ele, chiar daca nu pe toate. Asta va ajuta mult mai mult pe viitor sa ne arate ca se poate si sa ne creeze acel sentiment de auto-eficienta care ne va motiva mai departe.

Mai mult, faptul ca incepem sa obtinem ceea ce ne dorim cat mai mult va duce la o mult mai buna organizare in continuare si la cresterea functionarii pe toate activitatile noastre.

Pentru o mai buna dezvoltare personala va puteti inregistra in aplicatia online www.gandestesanatos.ro – aici inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite.

NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia Gandeste Sanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.