Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

De ce avem stari de anxietate?

Gabriel Dinu

Omul este o fiinta care are nevoie de sens si semnificatie si care a cautat mereu sa isi explice lucrurile din jurul sau. Multa lume se intreaba de ce unii oameni sunt mai anxiosi ca altii si isi doresc sa afle mai multe legate de acest subiect. Din fericire, cei ce studiaza psihologia au ajuns la cateva concluzii care merita discutate. Desi factorii biologici / genetici se stie ca joaca un rol important in anxietate, acestia sunt destul de putin cunoscuti. In schimb, s-a demonstrat ca unele persoane au anumite caracteristici in repertoriul cognitiv si comportamental care ii fac vulnerabili la dezvoltarea tulburarilor de anxietate. Iata cateva din acestea: Supraestimarea riscului O caracteristica comuna a modului in care persoanele anxioase percep lumea este supraestimarea sanselor ca ceva rau sa se intample. In mintea persoanelor anxioase, probabilitatea ca ceea ce le provoaca teama chiar sa se intample este mare, mult mai mare decat in mintea persoanelor neanxioase. Asadar, calculand aceasta probabilitate ca fiind mare, toate procesele cognitive (precum memoria, atentia, rationamentul, luarea de decizii) se vor “comporta” ca si cum lumea ar fi intr-adevar un loc foarte periculos si organismul trebuie protejat de acest pericol. Persoana anxioasa va fi tot timpul in alerta, incercand sa supravietuiasca intr-un mediu nesigur si ostil. Subestimarea capacitatii de a face fata pericolului Un alt factor care joaca un rol important in anxietate este vulnerabilitatea perceputa a individului anxios. Acesta subestimeaza capacitatea lui de a face fata unui posibil eveniment negativ, considerand ca nu are resursele necesare de a actiona adecvat daca evenimentul de care ii este frica chiar s-ar produce. Astfel, cu cat se considera a fi mai neputincios si neajutorat, cu atat anxietatea va fi mai puternica. In schimb, un individ care nu e anxios are incredere in capacitatea lui de a se confrunta cu evenimente negative si de a rezolva problemele care apar. Acesta este mai sigur pe abilitatile sale si considera ca chiar daca se va confrunta cu ceva neplacut, va reusi sa-i faca fata. Lipsa de toleranta la incertitudine O persoana care nu e anxioasa presupune ca mediul in care traieste este unul sigur si abia cand intalneste un pericol isi schimba aceasta presupunere. Dupa ce pericolul trece, persoana revine la ideea initiala, cum ca se afla in siguranta. O persoana anxioasa, insa, vede lucrurile invers: presupune din start ca mediul in care traieste este unul periculos si abia cand reuseste sa se asigure ca totul e bine si ca lucrurile sunt sub control, se linisteste pentru o scurta perioada de timp. Problema este ca vor exista mereu indoieli si va exista mereu o probabilitate oricat de mica ar fi ea ca lucrurile de care ne temem ca se vor intampla chiar sa se intample. Persoanelor anxioase le este foarte greu sa accepte faptul ca nu vor putea avea certitudine 100%, iar mintea lor va cauta mereu sa obtina acea certitudine. Pentru ca ea nu va fi obtinuta, se va perpetua acest cerc vicios si starea de anxietate se va mentine. Prezicerea celor mai negative scenarii Una din principalele cauze ale anxietatii este catastrofarea, adica tendinta de a vedea lucrurile insuportabile, groaznice, oribile. Persoanele anxioase fac mereu predictii in legatura cu directia in care ar putea sa mearga lucrurile. Si pe langa asta, se si gandesc ca daca se va adeveri scenariul pe care si-l imagineaza, va fi un adevarat dezastru. Anxietatea si incapacitatea de relaxare sunt asadar explicabile in aceste conditii: cine ar putea sa se relaxeze cand un dezastru iminent este oricand gata sa se produca? Folosirea evitarii ca strategie principala de a face fata situatiilor stresante Unul din mecanismele principale prin care se mentine si intensifica anxietatea este modalitatea prin care persoanele anxioase ii fac fata: evitarea. Oricat de logic ar parea pentru persoanele anxioase sa fuga de ceea ce le este frica, pe termen lung, cand pericolul nu e unul real ci unul imaginar, aceasta strategie nu ajuta. Dimpotriva, este una din cauzele principale ale anxietatii. Creierul invata din experienta si din pacate uneori invata ca un anume stimul este periculos: in cazul atacului de panica ca senzatiile corporale sunt periculoase, in cazul anxietatii sociale ca aprecierea negativa a celorlalti e daunatoare sau in cazul tulburarii obsesiv-compulsive ca gandurile intruzive ne pot face rau. Daca creierul nu este expus la aceste situatii si este lasat sa “se convinga” ca de fapt acele situatii nu sunt periculoase, el nu are ocazia sa isi modifice experienta initiala. Abilitiatea de rezolvare de probleme ce necesita imbunatatiri Uneori cand simtim anxietate, pericolul pe care ni-l imaginam este unul real si e nevoie sa facem cativa pasi concreti pentru a rezolva problema care ne creeaza anxietate. Persoanelor anxioase de multe ori le este greu sa distinga intre ingrijorarile productive care semnaleaza ca au o problema concreta ce poate fi rezolvata si cele neproductive, care sunt excesive si de obicei nu au vreo solutie concreta. Fiind coplesite de anxietate, aceste persoane nu vor avea o abordare activa de a rezolva problemele, iar daca o fac, uneori le va fi greu sa gaseasca solutiile optime. Din fericire, ca orice alta abilitate si abilitatea de rezolvare de probleme poate fi exersata si imbunatatita, in asa fel incat daca problemele pe care le avem necesita solutii, sa putem sa le gasim pe cele mai bune. De asemenea, o alta veste buna este ca toate procesele de care am vorbit pot fi modificate prin terapia cognitiv-comportamentala astfel incat anxietatea sa revina la parametri normali, sanatosi. Daca va confruntati cu probleme de anxietate, va asteptam cu drag la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, dar daca nu puteți ajunge, puteți intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteti accesa pagina de Contact a site-ului si sa faceti o programare. NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro. Psihoterapeut Alexandra Pacurar www.gandestesanatos.ro www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.