Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Importanta practicarii recunostintei

Gabriel Dinu

In general persoanele care ajung la consiliere sau psihoterapie se confrunta cu probleme emotionale sau tulburari care le afecteaza intens functionarea si modul in care isi traiesc viata. De multe ori, pentru ca ceea ce ni se intampla este chinuitor, devenim atat de prinsi de problemele cu care ne confruntam incat uitam sa ne concentram si pe partile care au fost, sunt si raman pozitive in vietile noastre.

Si atunci le recomandam oamenilor sa faca un efort constient de a se uita si la lucrurile care merg bine, la activitatile pe care inca le fac cu placere, la oamenii care ii inconjoara si ii sustin si analizam frecvent impreuna aceste parti. Facem acest lucru pentru a-i ajuta sa resimta emotii pozitive, sa constientizeze si lucrurile care merg bine si sa incercam sa reechilibram putin balanta negativ-pozitiv.

Calitatile si punctele noastre pozitive pot sa actioneze ca si amortizor impotriva problemelor emotionale. Astfel, avem nevoie sa ne concentram pe aceste virtuti pentru a le putea intelege si folosi cat mai uitil cu scopul de a avea o calitate mai crescuta a vietii si a ne scadea riscul de a dezvolta probleme emotionale. Una dintre aceste virtuti este recunostinta.

Recunostinta

Recunostinta este o emotie prin care ne exprimam aprecierea fata de ceea ce avem. Pentru a putea resimti efectele benefice ale recunostintei avem nevoie sa o exersam. Facem asta prin a ne da seama care sunt lucrurile pentru care suntem recunoscatori, le apreciem si apoi le integram. Nu facem acest lucru doar atunci cand apar evenimente majore sau importante in vietile noaste. Este usor sa exprimam recunostinta dupa ce am primit o promovare la munca, dar putem fi in acelasi timp recunoscatori pentru lucruri mai mici, cum ar fi o cina delicioasa sau o cafea buna dimineata.

De ce este importanta recunostinta?

Ne ajuta sa vedem lucrurile in perspectiva. Aceasta emotie ne ajuta sa ne uitam la situatiile prin care trecem si sa le vedem mai putin catastrofale si sa putem fi mai deschisi inspre noi solutii. Atunci cand putem sa observam si lucrurile pozitive, nu doar pe cele negative, devine mai dificil sa ramanem blocati in acelasi punct. Cand intampinam un obstacol ne putem intreba: `ce pot invata din aceasta situatie? Cand ma voi uita in spate si emotia mea nu va fi la fel de intensa, pentu ce voi fi recunoscator de aici?`

Ne imbunatateste calitatea relatiilor. Prin exersarea recunostintei ii putem intelege mai bine pe ceilalti, putem deveni mai empatici, suntem mai amabili cu cei din jur, inspiram mai multa incredere si ajungem sa avem relatii mai profunde.

Ne imbunatateste sanatatea. Practicarea recunostintei ajuta la intarirea sistemului imunitar, cresterea calitatii somnului si a nivelului de energie, reducea stresul si cresterea calitatii vietii.

Ne ajuta la reducerea problemelor emotionale. In cazul insomniei, de exemplu, daca ne punem in pat si incepem sa ne ingrijoram cu privire la problemele de la locul de munca sau sa catastrofam anumite dificultati financiare, nivelul de stres va creste, corpul nostru va intra intr-o stare incompatibila cu somnul si ne va fi dificil sa ne odihnim. Daca in schimb incercam sa ne concentram pe cateva lucruri pentru care suntem recunoscatori pentru ziua de azi, se va declansa un raspuns de relaxare. In general, practicand recunostinta reusim sa gestionam mai bine stresul din viata noastra si sa apelam la suportul celor din jur cand ne confruntam cu obstacole.

Cum poti practica recunostinta?

Jurnalul zilnic pentru recunostinta. De cele mai multe ori formarea de noi obiceiuri se intampla prin exersare zilnica. Iti poti crea un jurnal in care sa notezi aceste lucruri pentru care esti recunoscator in fiecare zi. Incearca sa eviti formulari generale (de exemplu: `sunt recunoscator pentru familia mea minunata`), si sa apelezi la cele specifice (`sunt recunoscatoare pentru ca in seara asta partenerul meu m-a invitat la cina dupa o zi lunga pentru a nu fi nevoita sa gatesc`). In acest fel mintea ta va cauta constat lucruri noi pozitive pe care sa se concentreze. Stiati ca exersarea recunostintei timp de 5 minute in fiecare zi poate duce pe termen lung la o calitate mai ridicata a vietii cu 10%?

Lista saptamanala cu lucruri pentru care suntem recunoscatori. Exista multe lucruri in viata noastra, mai mici sau mai mari, pentru care putem fi recunoscatori. Gandeste-te la saptamana care a trecut si noteaza 5 lucruri din viata ta pentru care esti recunoscator, multumit, fericit. Merita sa incerci sa observi lucrurile in profunzime, nu doar pe cele pe care iti este usor sa le identifici pentru a putea in acest fel sa fii mai constient de ce se intampla in jurul tau si sa iti largesti perspectivele.

Comportamente prin care ne putem exprima recunostinta. Poti scrie o scrisoare catre o persoana din viata ta care a avut un impact semnificativ la un moment dat, care poate chiar a schimbat cursul vietii tale sau modul in care ai luat o decizie importanta sau de la care ai invatat foarte multe. Poti sa si trimiti scrisoarea sau sa ii faci o vizita acestei persoane in care sa ii impartasesti aceste lucruri.

Borcanul de recunostinta. Cand observi lucruri pentru care esti recunoscator, le poti scrie pe biletele pe care sa le pastrezi intr-un borcanel sau intr-o cutie. Poti sa iti setezi o data cand vrei sa recitesti ceea ce ai notat (la finalul lunii sau chiar la finalul anului), moment in care vrei putea retrai emotii pozitive intense si semnificative.

Implica-i pe cei dragi in exesarea recunostintei. Relatiile cu cei din jur ne aduc foarte multe emotii pozitive, asa ca merita sa ii implicam si pe ei in noul nostru obicei. Poti vorbi cu partenerul in fiecare seara despre lucrurile pentru care simti recunostinta, poti face acest lucru cand iesi cu prietenii in oras sau chiar la telefon cu persoane apropiate.

Daca te confrunti cu o problema psihologica te asteptam cu drag la noi. Daca nu poti ajunge la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, poti intra pe www.gandestesanatos.ro, unde inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poti accesa pagina de Contact a site-ului si sa realizezi o programare.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Roxana Petrus
0757.381.077
roxana.petrus@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.