Articole

Afla mai multe despre panica, anxietate, depresie si despre intreaga viata psihica

Sportul si activitatile placute

Gabriel Dinu

Cu siguranta ca multi dintre noi au trecut in viata lor prin perioade de tristete, apatie, lipsa de energie, agitatie, neliniste si chiar demotivare. Aceste perioade prelungite pot avea efecte foarte neplacute asupra sanatatii noastre psihice, dar si asupra functionarii de zi cu zi. Observam ca dormim ceva mai prost, ca ne trezim obositi, ca avem mai putin chef pentru activitati care ne faceau placere.

Aceste momente mai putin placute din viata noatra nu va sunt straine – cei mai multi oameni se confrunta cu oboseala, lipsa de motivare, tristete, stari de neliniste chiar. Cei mai multi dintre noi insa nu stiu ca au la indemana cateva instrumente de nadejde.

Toate acestea se pot tine sub control si chiar depasi folosind metode foarte la indemana: miscarea fizica si activitatile placute.

Aceste instrumente insa functioneaza in primul rand ca modalitate de a “ne simti mai bine” si nu de a “ne face bine”. In starile de anxietate, neliniste puternica, panica si depresie psihoterapia cognitiv comportamentala are rezultatele cele mai bune pe termen lung, prin schimbarea acelor ganduri care ne cauzeaza aceste emotii negative.

Recomand din ce in ce mai multor persoane aceste activitati ca parte a rutinei zilnice atat in sedintele de consiliere sau psihoterapie pe care le desfasor, dar si celor care ma intreaba cum sa faca fata momentelor de tristete, de demotivare, de oboseala chiar.

De ce este atat de importanta miscarea fizica?

1. Este cea mai buna si eficienta cale prin care creierul secreta hormoni care ne ajuta in mentinerea starii de bine si a functionarii zilnice. Acest lucru are un efect foarte bun asupra sanatatii psihice.
2. Miscarea fizica presupune efort iar efortul va fi urmat mereu de o stare de relaxare. Aceasta stare de relaxare ne va face ca mereu sa ne intoarcem la aceasta activitate, functionand ca o recompensa.
3. Faptul ca miscarea fizica ajuta la secretia de serotonina si dopamina, aceste substante ne vor ajuta sa avem un interes si o capacitate mai mare de concentrare in activitatile zilnice. Cu alte cuvinte va contribui sa “cheful de viata”.
4. Studiile arata ca miscare fizica este una dintre cele mai bune modalitati de combatere a depresiei si a stresului zilnic, inclusiv al starilor de neliniste si chiar anxietate. Acest lucru se intampla in primul rand datorita secretiei de substante benefice, dar si datorita faptului ca functionarea si tonusul zilnic vor creste mult mai mult.
5. Miscarea fizica va contribui la un somn mult mai odihnitor. Multi dintre clientii mei imi spun ca dorm mult mai bine in zilele in care au facut ceva miscare fizica. Rata de treziri in timpul noptii scade, iar dimineata va veti trezi mult mai odihniti.

De ce sunt importante activitatile placute?

Prima si cea mai importanta contributie a activiattilor placute pentru psihocul nostru sta in faptul ca ne deconecteaza de la sarcinile pe care le avem de facut in timpul zilei. De cele mai multe ori suntem atat de focusati si prinsi in activitatile de la locul de munca incat uitam sa ne bucuram de activitati care ne-ar putea face placere si care ne deconecteaza de la rutina zilnica.

E bine sa avem in minte mereu programarea unor activitati saptamanale, oricat de mici ar fi – socializare, cititul unei carti bune, o baie relaxanta, un film etc.

Acest lucru va aduce multe beneficii asupra functionarii noastre de zi cu zi inspecial datorita faptului ca planificarea acestor activitati ajuta la secretia de dopamina. Dopamina este principala responsabila pentru starea de bine si pentru functionarea optima a concentrarii si interesului pe care il manifestam in ceea ce facem.

Fara a planifica activitati placute, dopamina se secreta mult mai putin ceea ce paradoxal ne va face mai obosititi, mai apatici si cu si mai putin “chef de viata”.

Atunci cand va ganditi la planificarea de miscare fizica e bine sa aveti in minte urmatoarele:
– desi efectele benefice ale sportului se vad imediat, studiile arata ca e nevoie de practicarea acestora timp de 3 ori pe saptamana cel putin o luna asa incat sa se creeze obiceiul de mobilizare. Multi oameni se astepta ca motivatia pentru miscare sa se mentina constant, ceea ce e o asteptare nu foarte realista. Desi uneori va fi mai usor sa va mobilizati, uneori va fi destul de greu – in acest caz recomandarea este sa insotiti aceasta activitate de o recompensa. Aceasta recompensa va face ca motivatia pentru miscare fizica sa creasca progresiv pana la a deveni un obicei.

In concluzie, nu uitati ca miscarea fizica si activitatile placute se incadreaza in ceeace numim anxiolitice si antidepresive natutale. In studii se arata o incidenta mult mai scazuta a acestor stari la persoanele care fac miscare regulat si care isi planifica saptamanal mici bucurii care sa ii tina departe de rutina zilnica si de oboseala inerenta.

O viata sanatoasa presupune nu numai sa gandim sanatos, dar si sa traim sanatos, iar asta include siun stil de viata din care sportul nu poate lipsi.

Daca va confruntati cu stari emotionale negative cum ar fi neliniste, tristete, anxietate nu ezitati sa apelati si la un ajutor specializat. Miscarea fizica si activitatile placute reprezinta un adjuvant fara de care nu se poate scapa de aceste stari insa nu vor fi suficiente pe termen lung in tratarea anxietatii si depresiei.

Va asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, dar daca nu puteti ajunge, atunci intrati pe www.gandestesanatos.ro. Inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite.

NOU! Accesati gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia Gandeste Sanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doriti si interactiune cu un psiholog va puteti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv
0744.239.470
irina.paraschiv@psihosolutii.ro
www.gandestesanatos.ro
www.psihosolutii.ro

Facebook

Bucură-te și tu de avantaje!

Inregistrează-te și ai 3 ședințe - lecții gratuite!
Inregistrarea durează 2 minute.